Heerema Challenger

De Challenger was een kraanschip van Heereme. Het schip begon als ertstanker (de P.G. Thulin) en was gebouwd in 1956 bij Verolme in Alblasserdam. In 1968/1969 is het schip door Heerema in Bolnes omgebouwd tot kraanschip, met een hefvermogen van 800 ton (kraan was van IHC Gusto). Dit was toen een wereld primeur en zou de offshore wereld op zijn kop zetten.

De eerste opdrachten van het kraanschip waren in de Golf van Suez, waar deze diverse boor- en productieplatformen heeft geplaats, maar ook een pijleiding heeft gelegd.

Na deze opdrachten is Heerema zich in de jaren 70 & 80 van de vorige eeuw meer gaan richten op het plaatsen van offshore installaties op de Noordzee. Platformen zoals de K8-FA-1, K8-FA-2, K14-FA-1, K15-FA-1, K15-FB-1 en K11-FA-1.

Het schip is in 1987 in de Turkse plaats Aliaga gesloopt.

Hieronder 2 bijzonder mooie (helaas wel wat kleine) foto’s van de plaatsing van de K15-FB-1 in 1982. De 3de foto is van de website van Heerema, het jacket wat hir geplaatst wordt is bestemd voor het platform K10-B van het toenmalige bedrijf Pennzoil. Op de foto zie je een KLM S58 helikopter op het voordek van de Challenger. De 4de foto is genomen bij het NAM platform K7-FA-1, waar de Challenger o.a. het helidek en het living quarter heeft geplaatst. Beide gemaakt bij de scheepswerf Boele Bolnes.

4 1 stem
Artikelbeoordeling
Liked it? Take a second to support Alex van den Steen on Patreon!
Abonneer
Laat het weten als er
guest
2 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Arie den Ouden

De 3e foto met de Challenger naast de de twee jackets is gemaakt in 1981. Het zijn jackets voor 2 K10-B topsides verbonden met een pipebridge