Castorone

De Castorone, varend onder de vlag van de Bahama’s, is een DP3 pijpenleggen gebouwd bij de scheepswerf van Keppel in Singapore en rolde van de band in 2013. Het schip kan zowel pijpen leggen in ondiep- als zeer diep water (dieper dan 3000 meter) in een S-lay configuratie en is de opvolger van de Castoro Sei, wat eveneens een pijpenlegger is. De Castorone is 330 meter lang (exclusief stinger) en 39 meter breed. De accommodatie is uitgelegd voor 700 (!) personen en biedt hun een sportzaal, coffee bar, bioscoop en diverse andere recreatie ruimtes.

Castorone zij- en achteraanzicht
Castorone zijaanzicht

Op het dek, wat 4300 m2 groot is, staat o.a. een 600 tons kraan, 2 110 tons kranen en een 30 tons kraan. Het schip wordt voorzien van spanning door 8 8400 kW generators en heeft 1 noodgenerator van 1200 kW. Voor de hoofdaandrijving wordt gebruik gemaakt van 2 8000kW conventionele schroeven, 2 boegschroeven en een achtersteven schroef. Voor DP werkzaamheden wordt gebruikt gemaakt van 8 intrekbare Azimuth thrusters. Op het 22.2 meter helidek kunnen de Super Puma, Eurocopter, Sikorsky S61 en de Sikorsky S92 landen.

Vind hier meer informatie over de Castorone

Projecten Castorone

Enkele indrukwekkende projecten waaraan de Castorone heeft gewerkt zijn een 219km, 24″ pijpleiding op 2140 meter diepte welke loopt van Chevron’s diepwater Jack en St. Malo olievelden naar een platform van Shell in Green Canyon. Maar ook de 60km, 20″ export Big Foot pijpleiding voor Enbridge in 2200 meter diep water, of de 350km, 20″ Keathley Canyon gas export leiding voor Williams (Discovery) in waterdiepte varierent van 100 tot 2100 meter.

Vind hier meer informatie over enkele projecten van de Castorone

Op onderstaande foto’s is de Castorone te zien in de Rotterdamse Mississippihaven voor onderhoudswerkzaamheden. De foto’s zijn genomen tijdens onze 2-jaarlijkse scenario training bij RelyOnNutec.


Volg de Castorone via MarineTraffic


0 0 stemmen
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties