Paragon C462

Ook voor de Paragon C462 is het einde der tijden aangebroken. Het in 1981 gebouwde boorplatform van het type Jack-up word, zoals te zien is in het filmpje van Ed (bedankt hiervoor!), klaargemaakt voor vertrek vanuit Den Helder naar Rotterdam. Het platform heeft dan 3 jaar (aankomst donderdag 29 oktober 2015) in Den Helder gelegen na wat in eerste instantie was voor inspectie- en onderhoudswerkzaamheden, maar wat later, door het uitblijven van orders, het definitieve einde bleek van de C462. Het bedrijf Paragon is in maart 2018 overgenomen door Borr Drilling nav een faillissement. De C462 werd toen vriendelijk bedankt voor zijn bewezen diensten.

Het platform ligt sinds 11 mei 2018 vooralsnog in de Rotterdamse Prinses Amaliahaven op de Tweede Maasvlakte te wachten op een seintje wanneer ze naar Turkije gaat om daar gesloopt te worden. Maaaaaaaar er bestaat ook nog een (hele) kleine kans dat het platform gebruikt gaat worden als MOPU (Mobile Offshore Production Unit). Al het boorgereedschap word dan verwijderd en zal plaats maken voor het equipment wat nodig is voor de behandeling van gas.

Enkele feitjes over de Paragon C462

Zoals gezegd is de C462 van het type ‘Jack-Up’ en werd ze gebouwd in 1981 onder haar eerste naam de ‘Dyvi Epsilon’. Vanaf 1986 werd het bedrijf overgenomen door Neddrill en werd ze omgedoopt tot de ‘Neddrill 7’. Vanaf 1996 tot 2013 heette ze ‘Piet van Ede’ en in 2014 werd dit de ‘Noble Piet van Ede’.
Het platform voer onder de Liberiaanse vlag en is (was) 55.4m bij 58.23m en een laadvermogen van 15170 t. Voor meer technische gegevens zie onderstaande link.

Kijk voor meer informatie over de Paragon C462 hier

Vertrek vanuit Den Helder op 10 mei 2018

Het was een treurige dag voor de Helderse bewoners. Na 3 jaar werd het boorplatform onderdeel van de skyline en werd ze door veel mensen gebruikt als herkenningspunt. Er waren zelfs mensen die vonden dat het platform moest blijven liggen 🙂

Video opname Ed Langedijk

C462 in Rotterdam

Op onderstaande foto’s is de Paragon C462 te zien op de rug van de Mighty Servant 3 van Boskalis

Enkele feitjes over de Mighty Servent 3

De Mighty Servent 3 is een in 1984 gebouwd half-zinkbaar schip van Boskalis (voorheen Dockwise). Met een dek van 140 meter lang en 40 meter breed is ze zeker wel Mighty te noemen 🙂
Op 6 december 2006 zonk het schip in 62 meter diep water nabij Angola nadat het een boorplatform had afgezet. Gelukkig waren er geen slachtoffers en bijna 6 maanden later kon het schip op 26 mei kon het schip weer overgedragen worden door Smit Internationale aan haar rechtmatige eigenaar. Na twee jaar en een heleboel verf en manuren later werd de Mighty Servent 3 in augustus 2009 weer ingebruikt genomen.

Kijk hier voor meer technische informatie over de Mighty Servent 3

Volg de Paragon C462 naar zijn laatste rustplaats via MarineTraffic


Gerelateerde berichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *