Mijn verhaal

Deze site is bedoeld voor iedereen die meer informatie wilt over het reilen en zeilen van de offshore wereld, en dan met name op de Noordzee en in de mijnbouw (olie- en gaswinning). Deze website heb ik opgezet omdat ik sinds ik van school ben, werkzaam ben in deze industrie en het heeft mijn leven verruimd met een heleboel onvergetelijke momenten. Neem de eerste keer vliegen in een helikopter, stormen met golven van bijna 20 meter hoog, boten met daarop de meest uiteenlopende apparatuur en het een nog mooier als het ander (voor een techneut is er niks mooiers als al dat dure en grote materiaal). Uiteraard niet te vergeten de omgeving, het water, de dieren die in de zee leven en het leven op een platform an sich. En over deze zaken wil ik jullie graag meer vertellen en wie weet maak ik zo wel mensen enthousiast om in deze dynamische en afwisselende wereld te gaan werken.

De benodigde opleidingen voor de offshore

Voordat je ook maar een voet op een gasproductieplatform of boorplatform (rig) kan zetten moet je in het bezit zijn van diverse certificaten. Om überhaupt te mogen vliegen in een helikopter moet je in het bezit zijn van een zogenaamd Nogepa 0.5 (H.U.E.T) training. Tijdens deze training leer je wat je moet doen tijdens een helikopter crash, maar ook zeker wat je niet doen. Ook leer je in de Nogepa 0.5 training hoe je het beste kan overleven mocht je in de zee belanden.

Zie hieronder een klein deel van de Nogepa 0.5 training welke je kan volgen bij Falck Nutec

Daarnaast dien je in het bezit te zijn van een geldige medische keuring (afhankelijk van je rol op het platform kan daar ook een perslucht training bij zitten) en een VCA diploma (VCA basis is al voldoende).

Naast boven genoemde vereiste trainingen zijn er nog legio andere opleidingen die voor sommige personen op een platform/booreiland ook een vereiste kunnen zijn. Denk aan trainingen als Fire Fighting of het bedienen van Man overboard boten of  Vrije val boten. Maar denk ook aan trainingen voor radioactieve stoffen (NORM/LSA) of het werken op hoogte (valbeveiliging). Want je moet je wel bedenken dat je geen 112 kan bellen voor een ambulance of de brandweer. Voor de functie die ik hiervoor had – Sr. Operator E/I – had ik ongeveer 20 certificaten die ik jaarlijks, tweejaarlijks of vierjaarlijks moest bijwerken. Dat waren de terugkerende opleidingen/certificaten. Daarnaast had je nog diverse trainingen die eenmalig terug kwamen. Al met al was je de helft van het jaar bezig met het ophalen van kennis of het uitbreiden van je kennis. Dit geld voornamelijk voor de E/I (elektrisch en instrumentatie) functies aangezien hun de meeste certificaten moeten bijhouden.

Hieronder een opsomming van de certificaten die ik in de Sr. Operator functie moest behalen (uiteraard heb ik buiten deze trainingen nog diverse andere trainingen moeten halen):

  1. Basic Offshore training (Nogepa 0.5)
  2. Basic Coxwain Lifeboats conventional/Freefall (Nogepa 2.7)
  3. Coxwain Man Overboard Boat (Nogepa 2.3)
  4. Calamity control (Nogepa 2.10)
  5. Management of Major Emergencies (MOME) (Nogepa 2.14)
  6. Banksman Offshore (Nogepa 1.9)
  7. Member Firefighting/ Rescue Team (Nogepa 2.6)
  8. Basic Helicopter Fire Fighting (NOGEPA 2.9A)
  9. Fire Team Leader (FTL) (Nogepa 2.8)
  10. Gas measurement (Nogepa 1.4)
  11. Helicopter Landing Officer HLO) (Nogepa 1.1)
  12. Offshore First Aid (Nogepa 2.2)
  13. S-Cape training
  14. Permit-to-work training
  15. Twin Ferrule
  16. VP Hoog/Laag spanning
  17. VVA-2 (VCA Vol)
  18. Veiligstellen I & II (proces)
  19. Compex (Stipel Atex certificering)
  20. ILO (Introductie offshore)
  21. Stralingsdeskundige 5B
  22. NEN 3140

Maar wanneer je de benodigde vaardigheden en certificaten hebt behaald dan kan je beginnen met het offshore leven.

Meer informatie over het reilen en zeilen op Den Helder Airport (de Kooy) kun je hier lezen.

Hieronder een kleine impressie van het varen/manoufreren met een FRC (Fast Rescue Craft), welke gebruikt worden wanneer er iemand overboord slaat.

Het leven op een offshore platform

Het leven op een platform is niet weggelegd voor personen die elke avond thuis op de bank willen zitten bij moeder de vrouw. Je bent, als je in een vast rooster loopt (basecrew – vaste bemanning van het desbetreffende platform), meestal 2 weken van huis (tenzij je in een ander rooster loopt). Na 2 weken op zee te zijn geweest komt de verlossende dag – Crew Change dag (dag waarop de vaste bemanning wisselt met de andere ploeg), waarna je 2 weken thuis bent. Het 2 weken thuis is vaak geen probleem, het 2 weken van huis daarentegen wel. Wat vaak voor de meeste mensen ook een hekelpunt is om offshore te werken is het feit dat je lange dagen maakt (12 uur op en 12 uur af – soms langer wanneer er storingen zijn) en je relatief gezien weinig privacy hebt.

F3B
2 persoonshut op de F3B

Ook het slapen is een feest, daar je regelmatig je hut (zo noem je je kamer op een platform :) ) moet delen met een collega. Het delen van je hut is wel afhankelijk van het aantal personen aan boord en natuurlijk ook afhankelijke van het aantal slaap plekken beschikbaar op een platform. Zo heb je platformen met 12 slaapplekken (bijvoorbeeld 5 hutten met stapelbedden, en 1 slaapkamer voor de HMI -> Hoofd Mijnbouw Installatie), maar ook platformen met 90 slaapplekken (ongeveer 43 tweepersoons hutten en wat enkele eenpersoonskamers voor bijvoorbeeld de HMI of de assistent van de HMI). Zo’n platform met 90 slaapplekken is de K14-FA. Het is niet zo dat elk platform precies deze indeling heeft, maar het merendeel van de platformen op de Noordzee heeft deze manier van indeling. waarbij de HMI op een een eenpersoonskamer slaapt en de rest van de bemanning in een tweepersoonshut.

Naast het feit dat het werken in de offshore diverse minder leuke eigenschappen heeft, heeft het, voor mij gezien, veel meer positieve kanten, zaken welke voor mijzelf mede doorslaggevend zijn om te blijven werken in deze wereld. Het is voor mij de dynamiek van het werk, de zelfredzaamheid en het teamwork. Daarnaast word er voor je gekookt (ontbijt, lunch en diner – vers gebakken brood noem het maar op) door een vaste ploeg van stewards (meestal van Maleisische of Filipijnse afkomst), je bed word elke dag netjes opgemaakt en wekelijks verschoond, je kleren worden gewassen en dat zijn dan nog maar de leuke neven zaken van het werken in de offshore. Het echte werk moet nog beginnen wanneer je naar buiten gaat.

Een kleine impressie van het offshore leven (video is gemaakt door onsaardgas.nl)


Het werken in de offshore

Het werken in de offshore is een belevenis op zichzelf. Je eerste weken op zee zullen overweldigend zijn, zeker als een industriële omgeving nieuw voor je is, dan is een offshore installatie een compleet nieuwe wereld die voor je open zal gaan. Van een afstand ziet alles er groot, lomp en zwaar uit, maar naarmate je bent bekomen van de eerste ooees en aaas ga je inzoomen op de installatie en zal je zien hoe delicaat en uitgebreid sommige installatie delen wel niet zijn. Dan bestaat een, van een afstand, simpel vat of tank niet alleen meer uit een blok staal met een paar in- en uitgaande pijpen (in de offshore heb je geen buizen :) ), nee er zitten dan transmitters op (dit zijn bijvoorbeeld opnemers voor druk of temperatuur), en zeker op de oudere platformen zijn dit, voor een techneut, zeer interessante opnemers welke over het algemeen werken op oude principes. Neem een level meting van Foxboro, welke op lucht (pneumatisch) werkt met een vaan-tuit systeem (zie paragraaf 1.2.1 Pneumatische transmitters in het pdf bestand) en meet het level in druk verschil welke word veroorzaakt door een medium die dmv zwaartekracht een druk uitoefent op de eene kant van het membraan van de opnemer. En dit is maar een van de vele instrumenten die op een enkel vat kunnen zitten.

foxboro 13a druk verschilmeter
Foxboro 13a druk verschilmeter

De genoemde transmitter is een ouder type (maar zeer zeker niet minder nauwkeurig, alleen onderhoudsgevoeliger). De nieuwere types van Emerson zijn hypermoderne opnemers welke dmv handhelds geprogrammeerd kunnen worden. Minder interessant voor de techneut (vind ik), maar makkelijker in onderhoud.

Terug naar het werken op een platform en je zal zien dat wanneer je offshore bent dat in het algemeen de rollen van de vaste bemanning vrij simpel ingedeeld zijn. Zo heb je de HMI (Hoofd Mijnbouw Installatie) ook wel OIM (Offshore Installation Manager), en eventueel een assistent van de HMI. Het hangt heel erg af bij welke operator je zit hoe deze persoon wordt aangeduid, bij bijvoorbeeld de NAM is dit de APS (Assistent Platform Supervisor) of voorheen de AOS, maar bij Engie heb je deze functie weer niet, maar heb je een senior operator die zeg maar dezelfde soort taken uitvoert. Onder de HMI en zijn assistent heb je de operators lopen welke ook weer ingedeeld zijn in E/I operators (Operators met een Electrotechnische en/of Instrumentatie achtergrond) en Mechanische operators (dit zijn operators die soms een werktuigbouwkundige opleiding of iets met motoren hebben gevolgd – niet vereist), voor de mechanische operators zijn naast de operator opleiding (VAPRO of soortgelijk) niet echt specifieke opleidingen vereist. Maar bij de E/I operators is dit wel dergelijk het geval. Dit i.v.m. het veilig omgaan met elektriciteit voor jezelf maar ook voor andere, sowieso gelden er voor e/i-ers meer regels en moeten zij in het algemeen meer opleidingen volgen om te kunnen werken in de offshore.

Een kleine impressie van het offshore leven (video is gemaakt door Nogepa)


De dagelijkse routine

Wanneer je offshore werkt zal je zien dat er diverse routine momenten zijn welke elke dag terugkomen. Deze momenten zijn, naar mijn weten overal van toepassing, een ochtend meeting (toolbox) en avond meeting. In de ochtend meeting worden, afhankelijk van de grote van het platform en het aantal mensen aan boord, alle werkzaamheden met alle disciplines aan boord doorgesproken. Zo kan het zijn dat er steigerbouwers, schilders, sleutelaars of elektriciens aan boord zijn. Zij willen allemaal hun klus gaan uitvoeren en door deze zaken goed door te spreken kunnen er problemen naar voren komen of juist problemen/ongelukken worden voorkomen. Problemen zoals het werken op een en dezelfde locatie of boven/onder elkaar. Over het algemeen worden ook ‘s morgens de vergunningen vrijgegeven door de vaste bemanning, waarna de contractors (ingehuurde personen) aan het werk kunnen. ‘s Avonds is er veelal ook een meeting waarbij het uitgevoerde werk word besproken (eventuele problemen/oplossingen), gevaarlijke (maar zeker ook goede) situaties worden besproken en wat er beter of anders kan. Ook wordt er ‘s avonds al gekeken naar de werkzaamheden van de dag erna, zo sta je niet voor verrassingen de volgende dag.

Wat je zal merken als je offshore werkt is dat er veel nadruk ligt op veiligheid. Veiligheid staat in de offshore stipt op nummer 1. Waar je in sommige branches ziet dat er nog weleens gesjoemeld safety firstwordt of concessies worden gedaan op veiligheid, zal je dit niet zo snel zien in de offshore. Natuurlijk is iets zo veilig als dat je zelf wilt, want je bent zelf heel belangrijk in de uitvoering van je werk en het volgen van de procedures, logisch nadenken of overleggen. Er word dan ook heel erg van je verwacht dat je veiligheid op 1 hebt staan en ook anderen er op aan spreekt als zij onveilig handelen. Veiligheid zal je dan ook dagelijks tegen komen op offshore locaties.

Bevoorraden van een offshore platform

Ik krijg soms de vraag hoe het eten en drinken is, en of ik dit zelf mee moet nemen! Uiteraard goede vragen want voor wie het niet weet is het moeilijk te bevatten. Ook vragen zoals, hoe komen de spullen waarmee jullie werken aan boord,”onder de heli?” :)

Op deze vraag is een vrij simpel antwoord. Vrijwel alles aan boord wordt gebracht door bevoorradinsboten, of ‘Supply Boats‘ zoals ze over het algemeen worden genoemd. Deze schepen leveren nagenoeg alles aan in 5, 10 of 20 foots containers welke aan bord worden gehesen door de kraan van het platform. Een beetje afhankelijk van de maatschappij en het platform komt er 1, 2 of 3 keer per maand een boot.

Eten en drinken (ook diepvries) wordt aangeleverd in voedselcontainers en moeten wij zelf (met behulp van de catering mensen) ‘leeglopen’ naar de stores of vriezers. Ons drinkwater, ook pot-water (afgeleid van Potable Water) wordt d.m.v. een lange slang overgepompt richting voorraad tanks aan boord van het platform. Dit drinkwater wordt bewerkt met hadex (chloor) om legionella en andere bacterie groei tegen te gaan. Sommige platformen hebben een eigen water maker, welke d.m.v. reversed osmose zoet water kan maken uit zeewater.


Reizen van en naar een platform of rig

Het reizen van en naar een offshore locatie begint altijd al met het trieste moment thuis op de stoep. Je verlaat je huis (eventueel vrouw en kinderen) en begint aan de reis richting De Kooij in Den Helder. Eenmaal aangekomen op de Kooij parkeer je je auto op de daarvoor bestemde parkeerplaats en gaat met je bagage richting de aankomst en vertrek hal. Indien je vlucht al ‘open’ is kan je je aanmelden bij de daarvoor bestemde balie. Je hebt 2 verschillende balies waarbij verschillende maatschappijen hun passagiers laten inchecken.

Het inchecken zelf gaat als volgt; Je geeft je paspoort af, waarna je jezelf moet wegen en daarna je bagage. Na het wegen krijg je je bagage labels en platform labels. Wanneer je de labels op je bagage hebt geplakt kan je deze inleveren bij de douane, waar ze worden gecontroleerd op verboden middelen.
Zodra je je bagage hebt ingeleverd moet je nog even wachten totdat iedereen is ingecheckt en totdat de heli is klaargezet (getankt en bagage is ingeladen).
Zodra je vluchtnummer (kleurcode) word opgeroepen moet je je begeven naar de douane. Na het tonen van je paspoort/ID word je gedirigeerd naar de videoruimte waar je de veiligheidsinstructie video van de desbetreffende heli moet kijken. Na het bekijken van de film (15 min) moet je naar de volgende ruimte om je survival pak aan te trekken en je reddingsvest. Hierna is het wachten totdat je word opgeroepen om naar de heli te gaan en te boarden.

Deze pagina is voor het laatst geüpdatet op 29-09-2020

Woordenlijst

Voor een uitgebreide offshore terminologie kijk je hier.

Disclaimer: Uiteraard ervaart iedereen het werken in de offshore anders en zijn er (soms grote) verschillen tussen de maatschappijen. Bovenstaande verhaal is vanuit mijn visie en ervaringen opgebouwd. Naast dat de informatie kan verouderen of regelgeving aangepast probeer ik de pagina wel zo goed als mogelijk up-to-date te houden. Mocht je van mening zijn dat er iets aangepast dient te worden neem dan contact op.

Wil je jouw ervaringen delen of wil je specifieker ingaan op een onderwerp, schroom niet en vul het contactformulier in of stel je vraag via het onderstaande reactie formulier.

4.8 5 stemmen
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
guest

:bye:
 
:bye:
:good:
 
:good:
:negative:
 
:negative:
:scratch:
 
:scratch:
:wacko:
 
:wacko:
:yahoo:
 
:yahoo:
B-)
 
B-)
:heart:
 
:heart:
:rose:
 
:rose:
:-)
 
:-)
:whistle:
 
:whistle:
:yes:
 
:yes:
:cry:
 
:cry:
:mail:
 
:mail:
:-(
 
:-(
:unsure:
 
:unsure:
;-)
 
;-)
 
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties