Castoro Sei

De Castoro Sei is een halfafzinkbaar schip/ platform (Semi-submersible) welke gebruikt wordt voor het leggen van pijpleidingen op de bodem van de zee. Het in 1975 gebouwde gevaarte (Kiellegging: 20 mei 1975, gedoopt: 1978) van Saipem is sinds 1978 in gebruik op de zowel de Noordzee, Middellandse zeeen de Zwarte zee. In deze wateren heeft het schip gewerkt aan diverse grote projecten zoals de Blauwe Stroom, Groene Stroom, Medgaz en Nord Stream. Al deze projecten omvatten het leggen van pijpleidingen over grote afstanden tussen landen als Turkije en Rusland, Libië en Italië, Algerije en Spanje en Rusland en Dutisland. De Castoro Sei kan leidingen leggen tot een dikte van 60″ (1.5 meter).

De Castoro Sei is 152 meter lang, 70.5 meter breed, wordt aangedreven door 4x 360 graden pod propellers waarmee het schip een maximale snelheid van 6 knopen haalt. Op het dek staan 2 kranen welke samen 135 ton kunnen hijsen, een accomodatie voor 347 personen!

Castoro Sei zij achteraanzicht
Castoro Sei zij- en achteraanzicht

In 2012 moest deze veteraan plaats maken voor zijn opvolger de Castorone. Deze gigantische pijpenlegger is bijna 2 x zo groot, zoals ook in onderstaande plaatje te zien is.

castorone castoro sei diagram
Verschil in omvang tussen de oude Castoro Sei en de Castorone

Vind hier meer informatie over de Castoro Sei

Op onderstaande foto’s ligt de Castoro Sei in de Merwehaven voor onderhoud. De Merwehaven is een haven aan de rechter Maas-oever in Rotterdam.


Volg de Castoro Sei via MarineTraffic


0 0 stemmen
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
guest
2 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Sijtze Bouius

Hallo Alex,
Leuk artikel met foto’s van SAIPEM offshore pijpenlegger Castora Sei. Dit schip heeft de pijpleiding van het jouw bekende platform K15-FB-1 naar de kust bij Callantsoog destijds in opdracht van NAM gelegd. Ben bij het gehele project vanaf begin tot einde als NAM inspekteur betrokken geweest en heb vele herinneringen hiervan. Na het zien van de foto’s komt als eerste naar boven het eerste bezoek naar Brest (Frankrijk) waar de Castoro Sei in droogdok lag voor een inspektie /survey en Saipem net opdracht had gekregen om leiding te leggen. Als NAM team waren we uitgenodigd om een Pre-Survey uit te voeren voordat schip naar locatie ging. Tijdens de survey in het inmense grote dok werd een kleine Fiat 600 gebruikt met open dak om onder de grote pontoons (drijvers) te komen /rijden om deze visueeel te kunnen bekijken. Voor die tijd erg indrukwekkend en zeer groot. Een ander leuk wetenswaardigheid van deze leiding is dat het staal destijds is gemaakt door de Hoogovens in Ijmuiden hetgeen ze nog nooit eerder hadden gedaan voor offshore pijpleidingen.
Groet,
Sijtze Bouius.