Seafox 1

De Seafox 1 is een vierpotige, zelf eleverende jack-up werk platform. Het wordt gebruikt bij grotere projecten waarbij er veel slaapplekken nodig zijn, of het hefvermogen van de 2 aanwezige kranen. Dit soort projecten worden vaak aangeduid als barge campagnes (projecten). De Seafox 1 is in 1979 gebouwd onder de Det Norske Veritas (DNV), naar het type “DNV 1A1 Self-Elevating” om onder de zware omstandigheden van de Noordzee te werken.

De Seafox is 40 meter breed, 40 meter lang en de 4 poten zijn iets meer dan 70 meter hoog. Met deze uitrusting kan het platform werken in water dieptes van 40 meter. Het aanwezige helikopterdek (22 meter) kan de grote S61 helikopter afhandelen, en de accomodatie is geschikt voor 75 personen (POB).

seafox 1 side and top view
Seafox 1 side and top view

Vind hier meer informatie over de Seafox 1

Op onderstaande eerste foto is de Seafox 1 te zien bij de K8-FA-2. Wanneer dit is en voor welk project weet ik niet. Op de 2de foto is de Seafox 1 te zien bij de K11-FA-1, de foto is uit 1982 en is kort genomen nadat het NAM platform is geplaatst.

De 3de foto is genomen in December 1985 bij het toenmalige Amoco Rijn Charlie (P15). De Seafox 1 ligt aan de rechterkant verscholen achter het platform. De Seafox 1 had toentertijd nog geen eigen kraan, hijswerkzaamheden werden uitgevoerd middels een rupskraan geplaatst op draglineschotten.

0 0 stemmen
Artikelbeoordeling
Liked it? Take a second to support Alex van den Steen on Patreon!
Abonneer
Laat het weten als er
guest
7 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Hans Menge

De Seafox 1 heeft ook tijdens de hook-up bij het AWG-1 platform gestaan samen met het Duitse Hubinsel 6 en de Launcelot, de tegenwoordige Seafox 2, in 1985-1986.
Tijdens die periode begon ik aan mijn offshore carriere, van Oktober 1985 tot en met December 2016.

Sijtze Bouius

Bij artikel over de Seafox 1 zijn twee foto’s geplaatst waarbij aangegeven dat de ene is genomen bij NAM Platform K8-FA-2 en de andere bij platform K11.FA-1 volgens mij na goed kijken van de foto’s klopt dit niet beide foto’s zijn genomen bij platform K8-FA-2.
Destijds is er voor platform K8-FA-2 een nieuwe flare gemaakt ( vanwege productievergroting ) met een aanpassing aan de bestaande dekcontructie welke is gemaakt bij Stertil in Kootstertille. Op de foto is te zien dat deze contructie met de nieuwe flare op het Seafox dek ligt om geplaatst te worden. Om deze reden is de Seafox 1 op een andere zijde van het platform geplaatst dan welke gebruikelijk is voor normale onderhoudswerkzaamheden.

S. Bouius.

Bernard Van Engen

De tekening hierboven is niet van de Seafox 1, maar van de Launcelot (nu Seafox 2).
De Seafox 1 heeft nooit 2 kranen gehad. Dit kun je o.a. zien op een van de foto’s van NAM AWG1 waarop ze beide staan. De Launcelot was toen nog van Land & Marine, een dochter van Bos Kalis-Westminster. Beeide zijn gebouwd bij Boele Bolnes.
De foto is van mei 1991 met de Seafox 1 onderweg in het Noordzeekanaal

Seafox onderweg_0001.jpg
Bernard Van Engen

Hoi Alex,
Ik zie dat ik fout zat. De eerste keer dat ik op de Seafox 1 was, was bij de installatie van de Amoco P15C. Toen stond er een rupskraan aan dek op draglineschotten (1985). De tweed periode was in 19901991. Toen was er een vaste voet geïnstalleerd met daarop gemonteerd een gehuurde autokraan van 250 ton van van Seumeren (nu Mammoet). Daarmee gingen we de NAM eilanden langs in de zomer. Hierbij nog een foto vanaf de gesleepte Seafox 1. De oranje sleepboot is de Field Express

Seafox gesleept.jpg