Wintershall Kotter

De Kotter was een olie producerend productie platform van Wintershall. Het platform bestond uit een 8-potig productie platform en een 6-potig drilling platform. Het productie platform bood plek aan 52 personen. De lag 57 km vanaf Den Helder en was in de lengte 120.6m, en in de breedte 53.4m en op zijn hoogste punt 79m. De Kotter had twee separate productie treinen en kreeg via een 8″ pijpleiding olie vanaf het Logger platform. Het produceerde zelf sinds de start in 1984 olie uit 13 putten en de behandelde olie ging via de KLPQ leiding bij Beverwijk aan de wal voor verdere behandeling.

kotter process flow scheme
Schematische tekening van de process flow. Uiteraard kan het in de loop der jaren zijn aagepast.

Net als de Logger is ook dit platform opgeruimd omdat de olie op is, of het gewoon niet meer genoeg opbrengt om de kosten te dekken.

Het gasvoorkomen

De Kotter Vlieland structuur is een Noord Oost – Zuid West georiënteerde, in drie richtingen hellende, hangende anticline. De anticline is doorsneden met Noord West – Zuid Oost georiënteerde
op- en afschuivings breuken. De Kotter Vlieland zandsteen is een transgressief zandbank complex bestaande uit gelaagde naar boven grover wordende opeenvolgingen van zandbanken. Het
voorkomen heeft een oorspronkelijke olie kolom tot 90 m en bestaat uit een onderverzadigde was bevattende olie.

17 reacties Voeg de jouwe toe
  1. Beste meneer Van Den Steen,

    Wij zijn een groep studenten die net hun Minor, Waterworld: The Energy Transition At Sea, zijn begonnen. Hiervoor hebben wij het platform de Kotter toegewezen gekregen om hier onderzoek naar te doen en onze oplossing op te baseren. Daarom zouden wij graag wat meer informatie over dit platform krijgen zodat we gedetailleerder te werk kunnen gaan.
    Ik hoor graag van u!

    Met vriendelijke groet,
    Boudewijn Scheele

  2. Beste Alex,
    Het is mij niet zo duidelijk wat je precies doet.
    Kwam heel toevallig op deze site terecht omdat ik nieuwsgierig was hoe het met een aantal LQM’s ging die wij hebben ontworpen o.a. Kotter.
    Zag ook wat plaatjes van F3. Het interieur was indertijd prachtig. Ik hekende niets meer.
    Groet.
    Peter

    1. Goede dag Peter,
      Bedankt voor uw bericht.
      Als u bedoelt wat ik offshore doe? Ik ben werkzaam bij de NAM op een productie platform.
      Wat leuk om te lezen dat u enkele van de LQM’s heeft ontworpen. De meeste zijn in de tussentijd al geupdatet/gemoderniseerd. Slecht enkele zijn nog in de originele staat. Van de NAM weet ik dat dit sowieso geldt voor de K8-FA-2 en de K8-FA-3. Dit zijn inmiddels onbemande platformen, maar zijn naar mijn idee nooit aangepakt qua interirieur.
      De F3-FB-1 is een mooi en heel ruim platform, ze heeft ook diverse primeurs op haar naam. Helaas is het platform nu van Neptune. Zat er altijd graag.
      Mvg,
      Alex

  3. Leuk te weten dat er mensen zijn die de LQM kennen en waarderen. We hebben vrijwel alle grote LQM ontworpen op het Nederalndse plat maar ook in Engeland, Egypte, Amerika, etc. We waren een klein bureau waar ca. 6 mensen zich bezig hielden met die LQM’s. Grote ingenieur bureau vonden dat heel vervelend en zijn amok gaan maken bij de oliemaatschappijen. Zo’n flutbureautje kon nooit wat zijn. Toen de opdrachten wegbleven zijn we gewoon weer in de bouwprojecten gestapt.
    We hadden ook een bureau opgericht dat zich speciaal bezig hield met brand en explosie preventie. Die zijn weer terug gegaan naar bouwfysica en installaties.
    In 2000 heb ik toen 3 bureaus overgedragen aan het personeel en ben daarna overal inde wereld gaan werken.
    Vanaf 2011 een klein design bureau AllDesign. Ben dat nu weer aan het afbouwen. Tijs voor een aantal hobby’s

    1. Ja ik ben wat dat betreft heel nostalgisch en verbeeld me dan hoe het geweest moet zijn in de begin jaren van de offshore. Wel afzien denk ik.
      Maar ben bent u zelf dan ook wel eens op een productie platform geweest om te kijken hoe het gebruikt werd door de bemanning en of jullie nog dingen konden verbeteren?
      De modellen die jullie nu maken die op AllDesign staan zijn mooi, die kleine groen perkjes zijn mooi voor de modeltreinbaan :)
      Heeft u toevallig nog tekeningen of andere mooie foto’s die ik mag/kan gebruiken op de website?
      Alvast bedankt.
      Gr,

      1. Hoi Alex,

        Ja volgens mij werkte hij bijna zo’n 25 jaar voor Wintershall. Het laatste jaar was 2014 dus ik denk dat hij begonnen is rond 1990. Welke jaren hij precies op de kotter zat weet ik niet. Heb hem ook wel gehoord over de logger en de k13.

        Gr.
        Daphne

          1. Jaa hij heette Hans! Leuk om te horen dat ze hem kennen! Ja hij veel passie voor zijn werk.

            Gr.
            Daphne

  4. Beste dhr. van den Steen,

    Wij zijn een groep studenten van de Minor Waterworld: The Energy Transition At Sea. Voor het project Waterworld hebben wij het platform Kotter K-18 toegewezen gekregen om te onderzoeken. Om die reden zouden wij graag meer informatie willen krijgen over dit platform, zodat we met juiste informatie wat dieper het onderzoek in kunnen gaan. Hopelijk kunt u ons helpen.

    Ik hoor graag van u!

    Met vriendelijke groet,
    Marijke Meesters

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

:bye:
 
:bye:
:good:
 
:good:
:negative:
 
:negative:
:scratch:
 
:scratch:
:wacko:
 
:wacko:
:yahoo:
 
:yahoo:
B-)
 
B-)
:heart:
 
:heart:
:rose:
 
:rose:
:-)
 
:-)
:whistle:
 
:whistle:
:yes:
 
:yes:
:cry:
 
:cry:
:mail:
 
:mail:
:-(
 
:-(
:unsure:
 
:unsure:
;-)
 
;-)