Wintershall Kotter

De Kotter is een olie producerend productie platform van Wintershall. Het platform bestaat uit een 8-potig productie platform en een 6-potig drilling platform. Het productie platform biedt plek aan 52 personen. De Kotter ligt 57 km vanaf Den Helder en meet in de lengte 120.6m, in de breedte 53.4m en op zijn hoogste punt 79m. De Kotter heeft twee separate productie treinen en krijgt via een 8″ pijpleiding olie vanaf het Logger platform. Het zelf geproduceerde olie en de olie vanaf de Logger gaat via een 8″ pijpleiding naar het Helder platform (Unocal). Het platform is in 1984 geïnstalleerd. Vanaf het Helder platform kom de olie via de KLPQ leiding bij Beverwijk aan de wal voor verdere behandeling.

Net als de Logger word ook dit platform opgeruimd omdat de olie op is, of niet meer genoeg opbrengt om de kosten te dekken.

7 reacties Voeg de jouwe toe
  1. Beste meneer Van Den Steen,

    Wij zijn een groep studenten die net hun Minor, Waterworld: The Energy Transition At Sea, zijn begonnen. Hiervoor hebben wij het platform de Kotter toegewezen gekregen om hier onderzoek naar te doen en onze oplossing op te baseren. Daarom zouden wij graag wat meer informatie over dit platform krijgen zodat we gedetailleerder te werk kunnen gaan.
    Ik hoor graag van u!

    Met vriendelijke groet,
    Boudewijn Scheele

  2. Beste Alex,
    Het is mij niet zo duidelijk wat je precies doet.
    Kwam heel toevallig op deze site terecht omdat ik nieuwsgierig was hoe het met een aantal LQM’s ging die wij hebben ontworpen o.a. Kotter.
    Zag ook wat plaatjes van F3. Het interieur was indertijd prachtig. Ik hekende niets meer.
    Groet.
    Peter

    1. Goede dag Peter,
      Bedankt voor uw bericht.
      Als u bedoelt wat ik offshore doe? Ik ben werkzaam bij de NAM op een productie platform.
      Wat leuk om te lezen dat u enkele van de LQM’s heeft ontworpen. De meeste zijn in de tussentijd al geupdatet/gemoderniseerd. Slecht enkele zijn nog in de originele staat. Van de NAM weet ik dat dit sowieso geldt voor de K8-FA-2 en de K8-FA-3. Dit zijn inmiddels onbemande platformen, maar zijn naar mijn idee nooit aangepakt qua interirieur.
      De F3-FB-1 is een mooi en heel ruim platform, ze heeft ook diverse primeurs op haar naam. Helaas is het platform nu van Neptune. Zat er altijd graag.
      Mvg,
      Alex

  3. Leuk te weten dat er mensen zijn die de LQM kennen en waarderen. We hebben vrijwel alle grote LQM ontworpen op het Nederalndse plat maar ook in Engeland, Egypte, Amerika, etc. We waren een klein bureau waar ca. 6 mensen zich bezig hielden met die LQM’s. Grote ingenieur bureau vonden dat heel vervelend en zijn amok gaan maken bij de oliemaatschappijen. Zo’n flutbureautje kon nooit wat zijn. Toen de opdrachten wegbleven zijn we gewoon weer in de bouwprojecten gestapt.
    We hadden ook een bureau opgericht dat zich speciaal bezig hield met brand en explosie preventie. Die zijn weer terug gegaan naar bouwfysica en installaties.
    In 2000 heb ik toen 3 bureaus overgedragen aan het personeel en ben daarna overal inde wereld gaan werken.
    Vanaf 2011 een klein design bureau AllDesign. Ben dat nu weer aan het afbouwen. Tijs voor een aantal hobby’s

    1. Ja ik ben wat dat betreft heel nostalgisch en verbeeld me dan hoe het geweest moet zijn in de begin jaren van de offshore. Wel afzien denk ik.
      Maar ben bent u zelf dan ook wel eens op een productie platform geweest om te kijken hoe het gebruikt werd door de bemanning en of jullie nog dingen konden verbeteren?
      De modellen die jullie nu maken die op AllDesign staan zijn mooi, die kleine groen perkjes zijn mooi voor de modeltreinbaan 🙂
      Heeft u toevallig nog tekeningen of andere mooie foto’s die ik mag/kan gebruiken op de website?
      Alvast bedankt.
      Gr,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *