Triton

De Triton was een offshore boorinstallatie welke gebouwd was voor boringen in Venezuele en dan met name in het Maracaibo meer. Het platform bestond toen alleen nog uit een grote vierkante bak met vier poten en moest begeleid worden worden door een hulpschip waarop de bemanning kon slapen en een helikopter kon landen.

De Triton is op 4 juni 1960 nagenoeg klaar om verscheept te worden vanuit het Queens-dok te Cardiff (Zuid-Wales) richting Rotterdam. Het platform zal verscheept worden met behulp van L. Smit & Co Sleepdienst N.V.. Na een maandelange periode van bouw aan de kade van Clelands Shipbuilding was het dan bijna zover! De poten, elk 200 voet lang (60.9 meter), en 8 voet (2.4 meter) in diameter waren in secties gemonteerd. Het totale platform was in de lengte 115 voet (35 meter), en in de breedte 80 voet (24.3 meter).

triton wordt geschu alexandra dok cardiff
De Triton wordt geschut in de sluis van het Alexandra-dok te Cardiff

In 1960 om 16:00 op 1ste Pinksterdag vertrekken de twee sleepboten, de “Oceaan” en de “Humber”, van L Smit & Co vanuit Cardiff voor de overtocht naar Rotterdam, welke 5 dagen in beslag zou nemen.

zeepaarden sleepboten smit co
De “Oceaan” en de “Humber” zijn de twee “zeepaarden” (tezamen 3300 pk) van L. Smit en Co, die het platform richting Rotterdam hebben gesleept.

In de ochtend van 10 juni 1960 kwam de Triton tezamen met de twee sleepboten aan bij de Nieuwe Waterweg, en via Hoek van Holland en Maassluis werd om 14:00 Pernis bereikt. Vanaf hier werd de Triton overgenomen door twee sleepboten van de binnenvaart om deze het laatste stukje te trekken naar Schiedam.

triton komt aan bij de waterweg rotterdam
Triton komt aan bij de Nieuwe Waterweg Rotterdam

 

triton komt aan in de waterweg rotterdam
Het einde van de tocht is bijna bereikt. De sleep en de slepers varen de Waterweg op.

De Triton is eindelijk op zijn plaats in Schiedam. Hier wordt het platform omgebouwd zodat het niet meer afhankelijk is van een hulpschip. Een hulpschip was immers niet mogelijk op de Noordzee met de sterke getijden.

Triton Waalhaven
Na de lange reis ligt de Triton te wachten in de Waalhaven, naast een vrachthoot en aken totdat deze naar het dok wordt gesleept. (Foto K.L.M. Aerocarto N.V.)

Het hele gevaarte bevat 1500 ton staal en de opdracht voor de bouw werd verleend aan de Amerikaanse firma DeLong. Deze firma is tevens verantwoordelijk voor het ontwerp van het vijzelsysteem, waarmee de bok langs de vier poten kan worden bewogen. Een vroege versie van de huidige jack-up platformen. De fabricage van de “bak” en de poten werd door DeLong opgedragen aan de Britse firma Clelands.

De Triton zou de primeur krijgen om als eerste platform (in opdracht van de NAM) voor de kust van Zuid-Holland te gaan boren (8 tot 16 kilometer uit de kust). De geboorte van de offhore in Nederland! In totaal zouden het drie exploratie boringen worden, en een Engels blad wist te vertellen dat wanneer het een succes zou worden dat dit zou kunnen leiden tot eenzelfde exploratie voor de Engelse zuidwest-kust.

0 0 stemmen
Artikelbeoordeling
Liked it? Take a second to support Alex van den Steen on Patreon!
Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties