NAM AWG-1

AWG, of Ameland-Westgat, is een bemand platform van de NAM. Het gasveld, welke zich bevind in de Upper Slochteren formatie was al in 1964 ontdekt, maar de NAM produceert het gas pas sinds de jaren 86, omstreeks 1993 is er compressie op gezet. Het geproduceerde en behandelde gas gaat via de NGT leiding richting uithuizen, waar het behandeld word tot Gasunie specs.

Het platform word tegenwoordig bemand dmv twee schepen; De Runner en de Vigilant. Deze schepen varen uit vanuit Holwerd in Friesland.

Het gasvoorkomen

Het gas is gevormd in de koollagen van het geologische tijdperk Carboon. Vervolgens is het gas gemigreerd naar bovenliggende zandsteenlagen in het Rotliegend. De voorkomens worden afgesloten door het zout van de Zechsteinformatie.

AWG-1 ontvangt gas van de volgende locaties:

  • AME-1
  • AME-2

awg ame2 ame1

Locaties AME 1 & 2

AME-2 is een onbemande satelliet en word net als AWG-1 bemand dmv de Runner en de Vigilant. AME 1 is een locatie gelegen op Ameland (in de duinen) en wod bemand dmv een tocht over het strand in een jeep.

7 reacties Voeg de jouwe toe
  1. Super interessant om al deze informatie beschikbaar te stellen. Offshore blijft voor de mensen aan land toch iets ongrijpbaars, omdat je niet ‘zomaar ff kan gaan kijken’.

    Als leverancier van onze labelprint systemen voor Lock Out & Tag Out is het leuk om eens te zien waar onze systemen daadwerkelijk worden toegepast. AWG-1 was het eerste platform, waarna jaren later de L2-FA-1, K15-FA-1, K15-FB-1, K14-FA-1C, K8-FA-1 en de Kroonborg volgden.

    Netjes en overzichtelijk gedaan! Ik ga direct weer even verder lezen!
    Met vriendelijke groet,
    Ferry van Eijkelenburg

  2. Hoi Ferry,
    Bedankt voor je toffe bericht.
    Even een dagje kijken zit er niet in nee, helaas :|
    Ik heb in het verleden voor GDF Suez gewerkt op de G17-A en daar had je “vrouwendag”, op deze dag mochten alle vrouwen van de bemanning aanboord komen. Dit was heel leuk! Verzekering technisch is dat nu niet meer haalbaar.

    Bedoel je met de labelprinter, het Zebra systeem? We gebruiken sinds kort dit nieuw systeem, welke is gekoppeld aan ons digitale vergunning systeem. Daarvoor hadden we een andere soort printer welke werkte dmv het invoeren mbv een excel bestand.

    Gr,
    Alex

    1. Bezoek van familie en of partners is nu niet meer mogelijk vanwege de strengere veiligheids eisen.
      Bijvoorbeeld de airpocket plus trainingen moeten door een ieder die offshore gaat gevolgd worden.
      Zelf heb ik ruim 33 jaar offshore gewerkt, bij NAM ook tijdens de hookup van AWG-1 in 1985.
      Geslapen op de Seafox 1.
      Daarna ruim 22 jaar bij GDF, voorheen Placid, Occidental, Transcanada en heden Neptune Energy.
      Mooie tijd geweest, nu met pensioen.

      1. Hoi Hans,
        Ja jammer hé van die familie dagen! Wat Ferry ook zegt het blijft voor het thuisfront altijd een mysterie waar je uit hangt. Tegenwoordig is dat allemaal wat mooier en beter in beeld te brengen met de alle technieken, maar zoals u in de jaren tachtig, toen je maar 1 keer per week belde!
        Geniet van uw pensioen B-)
        Gr,
        Alex

    1. Klopt ik heb ook zo’n beker, ben er tijdens de bouw geweest, nov. ’85.
      Sliep op de Launchelot.
      Ben ook op de landlocatie geweest. Moest toen een nieuwe put worden aangesloten, leuk met de rangrover over het strand.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

:bye:
 
:bye:
:good:
 
:good:
:negative:
 
:negative:
:scratch:
 
:scratch:
:wacko:
 
:wacko:
:yahoo:
 
:yahoo:
B-)
 
B-)
:heart:
 
:heart:
:rose:
 
:rose:
:-)
 
:-)
:whistle:
 
:whistle:
:yes:
 
:yes:
:cry:
 
:cry:
:mail:
 
:mail:
:-(
 
:-(
:unsure:
 
:unsure:
;-)
 
;-)