NAM AWG-1

AWG, of Ameland-Westgat, is een bemand platform van de NAM. Het gasveld, welke zich bevind in de Upper Slochteren formatie was al in 1964 ontdekt, maar de NAM produceert het gas pas sinds de jaren 85, omstreeks 1993 is er compressie op gezet. Het geproduceerde en behandelde gas gaat via de NGT leiding richting uithuizen, waar het behandeld wordt tot Gasunie specs. Het geproduceerde gas bevat van nature een hoop water (tientallen kuubs, soms zelfs honderden). Dit productiewater wordt normaal behandeld en terug overboord gezet, op AWG wordt het productiewater geïnjecteerd in een oude put, namelijk de AWG-106. Dit wordt ook wel PWRI genoemd, waarbij PWRI staat voor: Produced Water Re-Injection (Injected). Dit heeft als voordeel dat de eisen niet zo streng zijn t.o.v. het overboord zetten van het water. Wel moet er rekening gehouden worden met het zuurstof gehalte, dit zuurstof gehalte kan namelijk funest zijn voor de tubing (pijp) welke terug het reservoir in gaat. Zuurstof kan namelijk zorgen voor corrosie, met alle gevolgen van dien.

Het platform word tegenwoordig bemand dmv twee schepen; De Runner en de Vigilant. Deze schepen varen uit vanuit Holwerd in Friesland.

Het gasvoorkomen

Het gas is gevormd in de koollagen van het geologische tijdperk Carboon. Vervolgens is het gas gemigreerd naar bovenliggende zandsteenlagen in het Rotliegend. De voorkomens worden afgesloten door het zout van de Zechsteinformatie.

Meer informatie over AWG is te vinden op NLOG

AWG-1 ontvangt gas van de volgende locaties:

awg ame2 ame1

Locaties AME 1 & 2

AME-2 is een onbemande satelliet en word net als AWG-1 bemand dmv de Runner en de Vigilant. AME 1 is een locatie gelegen op Ameland (in de duinen) en wod bemand dmv een tocht over het strand in een jeep.

1.5 2 stemmen
Artikelbeoordeling
Liked it? Take a second to support Alex van den Steen on Patreon!
Become a patron at Patreon!
Abonneer
Laat het weten als er
guest

:bye:
 
:bye:
:good:
 
:good:
:negative:
 
:negative:
:scratch:
 
:scratch:
:wacko:
 
:wacko:
:yahoo:
 
:yahoo:
B-)
 
B-)
:heart:
 
:heart:
:rose:
 
:rose:
:-)
 
:-)
:whistle:
 
:whistle:
:yes:
 
:yes:
:cry:
 
:cry:
:mail:
 
:mail:
:-(
 
:-(
:unsure:
 
:unsure:
;-)
 
;-)
 
13 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Ferry van Eijkelenburg

Super interessant om al deze informatie beschikbaar te stellen. Offshore blijft voor de mensen aan land toch iets ongrijpbaars, omdat je niet ‘zomaar ff kan gaan kijken’.

Als leverancier van onze labelprint systemen voor Lock Out & Tag Out is het leuk om eens te zien waar onze systemen daadwerkelijk worden toegepast. AWG-1 was het eerste platform, waarna jaren later de L2-FA-1, K15-FA-1, K15-FB-1, K14-FA-1C, K8-FA-1 en de Kroonborg volgden.

Netjes en overzichtelijk gedaan! Ik ga direct weer even verder lezen!
Met vriendelijke groet,
Ferry van Eijkelenburg

Hoi Ferry,
Bedankt voor je toffe bericht.
Even een dagje kijken zit er niet in nee, helaas :|
Ik heb in het verleden voor GDF Suez gewerkt op de G17-A en daar had je “vrouwendag”, op deze dag mochten alle vrouwen van de bemanning aanboord komen. Dit was heel leuk! Verzekering technisch is dat nu niet meer haalbaar.

Bedoel je met de labelprinter, het Zebra systeem? We gebruiken sinds kort dit nieuw systeem, welke is gekoppeld aan ons digitale vergunning systeem. Daarvoor hadden we een andere soort printer welke werkte dmv het invoeren mbv een excel bestand.

Gr,
Alex

Hans

Bezoek van familie en of partners is nu niet meer mogelijk vanwege de strengere veiligheids eisen.
Bijvoorbeeld de airpocket plus trainingen moeten door een ieder die offshore gaat gevolgd worden.
Zelf heb ik ruim 33 jaar offshore gewerkt, bij NAM ook tijdens de hookup van AWG-1 in 1985.
Geslapen op de Seafox 1.
Daarna ruim 22 jaar bij GDF, voorheen Placid, Occidental, Transcanada en heden Neptune Energy.
Mooie tijd geweest, nu met pensioen.

Hoi Hans,
Ja jammer hé van die familie dagen! Wat Ferry ook zegt het blijft voor het thuisfront altijd een mysterie waar je uit hangt. Tegenwoordig is dat allemaal wat mooier en beter in beeld te brengen met de alle technieken, maar zoals u in de jaren tachtig, toen je maar 1 keer per week belde!
Geniet van uw pensioen B-)
Gr,
Alex

Ferry

Hoi Alex,

bedankt voor jouw reactie! Ik heb helaas nooit een melding mogen ontvangen dat je een antwoord gestuurd had. Dacht dat ‘t wel mogelijk was na mij ingeschreven te hebben op jouw website. Zou ik een aantal foto’s van de platformen op onze website mogen plaatsen?

Hartelijk dank alvast!
Met vriendelijke groet,
Ferry van Eijkelenburg
Locktech

Hey Ferry,
Vreemd, normaliter als je het belletje onder je reactie op “actief” zet moet je op de hoogte gesteld worden van een reply.

Om welke foto’s zou het gaan? Misschien is het handiger wanneer we dit via de mail doen. Is het mogelijk dat je een bericht stuurt via het contact formulier of direct via info @ werkenindeoffshore . nl.
Gr

Rob ten hoonte ex hmi

AWG-1 produceerde al iets eerder dan 1993 volgens mijn tinnen beker medio 86, compressive omstreeks 93

Hoi Rob,
Bedankt voor je reactie en correctie.
Ik ga het verbeteren.
Toevallig op de AWG gezeten :) ?

Gr,
Alex

Mart

Klopt ik heb ook zo’n beker, ben er tijdens de bouw geweest, nov. ’85.
Sliep op de Launchelot.
Ben ook op de landlocatie geweest. Moest toen een nieuwe put worden aangesloten, leuk met de rangrover over het strand.

Sjaak Erkelens

Alex, ik heb voor de NAM gewrkt 35 jaar en op bijna alle NAM platforms ik zou graag plaatjes toevoegen, bv van Ame-2, Ame-1 en N-7.
AWG-1 is 1984 gebouwd en naar zee gevaren (heb ik ook plaatjes van) en is begin 1985 in productie genomen zoals Rob ten Hoonte al vermelde.

Hoi Sjaak,
Wat tof om te lezen dat u zo lang bij de NAM heeft gewerkt. Een echte Amelander of niet?
Ik heb u een bericht gestuurd (via de mail) misschien dat u daar de foto’s kunt delen.
Gr,
Alex

Bernard van Engen

AWG is constructief een bijzonder platform. Het is namelijk drijvend naar zijn locatie gesleept en vervolgens omhoog gevijzeld langs zijn eigen poten Op een aantal foto’s hierboven ligt het nog in het water. De ventilatieroosters, walkways, etc. zijn pas ter plaatse aangebracht. Hierbij nog een foto uit 1991.

AWG.jpg

Dat is wel vrij uniek geloof ik. Bedankt voor de toevoeging en de foto.