Vliegveld de Kooy (Den Helder airport)

Wie weleens naar een offshore locatie op het Nederlandse deel van de Noordzee is geweest, is vast en zeker ook op de Kooy geweest. Je komt niet (enkele uitzonderingen daargelaten – lees de Kroonborg ed) op een platform zonder eerst een ritje in een helikopter gemaakt te hebben. Deze vluchten worden alleen maar uitgevoerd vanuit luchthaven de Kooy, vroeger ook vanuit Rotterdam of Amsterdam. De luchthavens van Rotterdam en Amsterdam zijn wel nog steeds uilval mogelijkheden ten tijde dat luchthaven de Kooy dicht zit vanwege mist of andere calamiteiten. Vanaf dit vliegveld vliegen alle maatschappijen naar hun bestemming, denk hierbij aan Neptune, NAM, TAQA, Wintershall, ONE, Dana en nog enkele andere.

De Kooy is van origine een marine vliegveld, maar word tegenwoordig veelal gebruikt voor de burgerluchtvaart, en dan met name voor de zogenaamde offshore helikoptervluchten. Het vliegveld bevat 1 baan, welke 1275 meter lang is en 30 meter breed.

Op de luchthaven zitten diverse bedrijven zoals Peterson (logistiek bedrijf), Vice Versa (HET restaurant/cafetaria van de luchthaven), Parc Air BV (vastgoedbeleggingen), The Travel Club (reisadviseurs) en nog wat andere bedrijven.

Inchecken op Den Helder Airport

Wanneer je aankomt op Den Helder Helder Airport (of de Kooy) kan je op diverse schermen zien welke vluchten er binnenkomen, weggaan, vertraging hebben of andere informatie. Indien jouw vlucht ‘open’ is kan je inchecken bij een van de balies (Elke maatschappij heeft vaste balies). Bij het inchecken laat je jouw paspoort zien en moet je jezelf en je bagage wegen. Na deze stappen krijg je jouw boarding pass en de stikkers voor op je bagage. Ben je in het verleden opgemeten (schouder breedte) en val je in de categorie XBR (Extra Brede schouders) dan krijg je een zwart-wit geblokte schouderband (dit om je in de heli op de goede stoelen te laten zitten – dat je niet bij kleine raampjes gaat zitten). Vlieg je voor het eerst naar een offshore locatie of ben je langere tijd niet offshore geweest dan krijg je een groene band om je schouders, dit om je niet als eerste bij een uitgang te laten zitten (mensen met meer ervaring kunnen je dan helpen in geval van een calamiteit). Heb je jouw bagage voorzien van de nodige stikker, dan dien je deze in te leveren bij de beveiliging welke deze door een scanner haalt om te kijken of je geen gekke of verboden zaken in je tas hebt.

Nadat je bagage door de scanner is gegaan kan je een bakje koffie doen of wat anders voor jezelf. Meestal duurt het zo’n 30 minuten voordat jou vlucht word omgeroepen. Word je vlucht omgeroepen, dan ligt het er maar net aan met welke maatschappij je vliegt waar je jouw survival pak op moet pikken (dit kan voor of na de douane zijn). Je gaat dan door de douane (paspoort controle en al je zakken leegmaken), denk er aan, neem niet je favoriete aansteker of Zippo van je opa mee, want dit soort items moet je inleveren en mogen niet de heli in.

Na de douane ga je naar een van de briefing ruimtes om een veiligheidsfilmpje te zien van de helikopter waar jij die dag in gaat vliegen. Zo’n filmpje duurt 15 a 20 minuten. Na het veiligheidsfilmpje loop je door naar de wachtruimte waar jij je survival pak moet aantrekken en je reddingsvest krijgt. Ook in deze ruimte moet je weer even wachten (meestal rond de 20 minuten), is je chopper klaar, dan word je opgepikt door een steward welke je naar de helikopter brengt om je in te laten stappen.

Dit zijn in grote lijnen de stappen die je moet nemen om mee te kunnen vliegen in een helikopter naar een van de offshore bestemmingen. Er kunnen soms dingen anders gaan zoals wanneer je vracht hebt of wanneer er mist hangt of icing is.

Meer lezen over het offshore leven? Kijk dan eens hier


Landing op de Kooy

Hieronder een landing met een H155 helikopter op luchthaven de Kooy, ook wel Den Helder Airport genoemd.
(Let op! Zet je geluid iets zachter, het is nogal lawaaiig in een heli 🙂 )

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *