Valaris 122

De Valaris 122 (VALARIS JU-122) is een relatief nieuw boorplatform (rig) van de gelijknamige maatschappij Valaris. Het in 2013 gebouwde platform heeft diverse klussen gedaan in de Ensco tijd voor de NAM en andere maatschappijen op de Noordzee. Het heeft onder andere put 109 op de K15-FB-1 geboord, de 108 op de K14-FA-1 en diverse putten…

Verder lezen

Triton

De Triton was een offshore boorinstallatie welke gebouwd was voor boringen in Venezuele en dan met name in het Maracaibo meer. Het platform bestond toen alleen nog uit een grote vierkante bak met vier poten en moest begeleid worden worden door een hulpschip waarop de bemanning kon slapen en een helikopter kon landen. De Triton…

Verder lezen

Borr (Paragon) B391

De B391 is een in 1982 gebouwd boorplatform van het type ABS, A1 (self elevating). Het platform is 72 meter (238ft) lang, 64 meter (212ft) breed en de driehoekige poten zijn 110 meter (360ft) hoog. De B391 is geschikt voor waterdieptes van 65 meter (213ft). Op het dek staat een accomodatie welke geschikt is voor…

Verder lezen

Ensco 70

De Ensco 70 is een boorplatform (rig) met 3 poten van het type jack-up. Het in 1981 gebouwde platform is gebouwd naar het type “ABS Maltese Cross self-elevating MODU” door Hitachi SB & Engineering. Het platform kreeg bij de doping de naam Dan Duke (Lauritzen Cpy), maar is in de jaren 90 over genomen door…

Verder lezen

Mr Louie

Het jack-up platform de Mr Louie boorde als eerste een offshore put in de Noordzee in 1964 (het platform Mr Cap boorde de eerste put in het Engelse gedeelte van de Noordzee ook in 1964). Deze put werd geboord op ongeveer 53 kilometer ten Noorden van het Duitse ‘Juist’ (een Oost-Fries waddeneiland). Het platform werd…

Verder lezen

Orient Explorer

Het in Engeland, Southampton Docks gemaakte boorplatplatform de Orient Explorer is afgebouwd op 4 februari 1959 en lag, zoals te zien is op onderstaande foto, gereed voor een demonstratie. Hierna is het op 21 feb 1959 versleept naar Labuan in Brits Borneo voor offshore werkzaamheden. Enkele jaren later kwam het gevaarte in Rotterdam waar het…

Verder lezen

Pride Rotterdam

De Pride Rotterdam was een werkeiland, of te wel een barge van het type jack-up, en werd gebruikt voor barge-campaigns in de offshore industrie. Het in 1975 gebouwde gevaarte was ontworpen naar het IHC Gusto ontwerp, hetzelfde als de gelijknamige werf in Schiedam. Van origine was het een booreiland genaamd de Maersk Explorer welke speciaal…

Verder lezen

Carrus (Paragon C20052)

De Carrus (voorheen Paragon C20052) is een boorplatform van type jack-up. Het in 1982 gebouwde gevaarte is gemaakt om te boren naar olie en gas in ondiep water (max 78 meter) en kan boren tot een diepte van 3000 meter. Het platform meet bijna 85 meter lang en 86 meter breed. Vroegere namen: STC Platon…

Verder lezen

Borr C20051

De C20051 is een in 1983 gebouwd boorplatform van het type jack-up. Het gevaarte is ruim 78 meter lang en 36 meter breed. Het kan 96 personen huisvesten en kan boren tot 25.000 ft (7620 meter) in water van bijna 100 meter diepte. Op het dek staat een Joseph Paris type derrick van dik 44…

Verder lezen

Paragon C462

Ook voor de Paragon C462 is het einde der tijden aangebroken. Het in 1981 gebouwde boorplatform van het type Jack-up word, zoals te zien is in het filmpje van Ed (bedankt hiervoor!), klaargemaakt voor vertrek vanuit Den Helder naar Rotterdam. Het platform heeft dan 3 jaar (aankomst donderdag 29 oktober 2015) in Den Helder gelegen…

Verder lezen