De Valaris 122 (VALARIS JU-122) is een relatief nieuw boorplatform (rig) van de gelijknamige maatschappij Valaris. Het in 2013 gebouwde platform heeft diverse klussen gedaan in de Ensco tijd voor de NAM en andere maatschappijen op de Noordzee. Het heeft onder andere put 109 op de K15-FB-1 geboord, de 108 op de K14-FA-1 en diverse putten op de L13-FI-1.
De onder de Liberiaanse vlag “varende” Valaris 122 is gebouwd naar het ontwerp Ultra-Enhanced, Super “A” Class bij Keppel FELS in Singapore. De afmetingen zijn 74.98 meter (246ft) bij 76.2 meter (250ft), en de 3 poten hebben een lengte van 164.59 meter (540ft) waarmee ze in waterdieptes van 129.92 meter (400ft) kan staan. Het rig is ontwikkeld voor werkzaamheden in de Noordzee en kan boren tot dieptes van ruim 12.000 meter (40.000ft).
Het elektriciteitsnet wordt voorzien door 6 Cat 3516CHD motoren met elk een vermogen van 1603kw, en de noodvoorziening wordt geleverd door een Cat 3508-B motor met een vermogen van 910kw.
Het helidek van de Valaris 122 kan helikopters van het type S-92 en S-61 dragen, en de accommodatie kan huisvesting bieden aan maximaal 150 personen, waarvan 4 eenpersoons- en 73 tweepersoons slaapkamers.
Vind hier meer informatie over de Valaris 122
Vind hier de datasheet vanuit de Ensco 122 tijd (uitgebreider)
Vroegere namen:
Ensco 122 (2013 – 2020)
Valaris 122 (2020 – heden)
Op onderstaande foto’s is de toenmalige Ensco 122 aan het boren bij het NAM platform L13-FI-1. Op enkele foto’s is ook het “Well Stimulation Vessel” van Schlumberger de Bigorange XVIII te zien.
Volg de Valaris 122 via MarineTraffic