NAM K14-FA-1C

De K14 is wel een van de bekendere platformen van de NAM – Nederlandse Aardolie Maatschappij, het is daarnaast ook het grootste bemande platform, en dat is niet alleen qua oppervlakte, maar ook qua aantal bedden. In totaal kunnen er ruim 90 personen op het platform werken en slapen. Het platform bestaat uit een productie platform met een extra helidek (alpha deck) en een compressie platform met daarop de accommodaties en het ‘hoofd’ helikopterdek. Qua eigen producerende putten is het niet veel meer op de K14, en gebruikt het zijn droog capaciteit voornamelijk om het gas wat binnen komt van de omliggende satellieten te drogen. De eigen putten produceren uit de Slochteren formatie op een diepte van ongeveer 3200 tot 3600 meter.

Het platform word van energie voorzien door 3 generatoren op het c-platform en 2 op het p-platform. Op beide platformen staat nog een nood diesel. Dit alles kan gesynchroniseerd draaien en voorziet alle gebruikers van voldoende stroom. Als ik het mij goed herinner bestaat de energie voorziening uit een hoogspanningsnet van 3kV en dmv step-down trafo’s word het naar 680, 400 en 230 gebracht. Voor de omliggende satellieten word gebruik gemaakt van step-up trafo’s om de spanning op te krikken naar de 10kV.

Oude Rotten in het vak

De K14 en de K15-FA-1, K15-FB-1, de K8-FA-1 en de K8-FA-2 zijn de oudste platformen van de NAM en produceren sinds 1977 gas naar de plant in Den Helder.

gasproductieplatformen noordzee nam
Kaartje vervaardigd door NAM-tekenaar Aad de Visser geeft situatie Noordzee voor wat NAM betreft weer (1979).

ONE Cal project

In 2015 is het platform onderhanden genomen om nat gas van eilanden eromheen te ontvangen en te drogen, dit werd het OneCal project genoemd. Hiermee werd ook gelijk de K14 omgebouwd tot hoofd eiland waarmee in een later stadium onbemande platformen bedient kunnen gaan worden.

Spin in het web

De K14-FA-1C ontvangt gas van de volgende platformen:

Meer informatie over de K14-FA-1C is te vinden op NLOG


Bekijken op Marinetraffic

2 reacties Voeg de jouwe toe

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *