De K14 is wel een van de bekendere platformen van de NAM – Nederlandse Aardolie Maatschappij, het is daarnaast ook het grootste bemande platform, en dat is niet alleen qua oppervlakte, maar ook qua aantal bedden. In totaal kunnen er ruim 90 personen op het platform werken en slapen. Het in 1976 door de Challenger geplaatste platform produceert sinds 1977 en bestond toen alleen uit het alfa platform (P) De eerste putten van de K14-FA-1C zijn al in 1974 geboord! Inmiddels bestaat het platform uit een productie platform (P) met een extra helidek (alpha deck) en een compressie platform (C) met daarop de accommodaties en het ‘hoofd’ helikopterdek. Qua eigen producerende putten is het niet veel meer, en wordt de installatie dan ook vooral gebruikt vanwege zijn droog capaciteit om het gas wat binnen komt van de omliggende satellieten te drogen. De eigen putten produceren uit de Slochteren formatie op een diepte van ongeveer 3200 tot 3600 meter.
Het platform wordt van energie voorzien door 3 generatoren op het c-platform en 2 op het p-platform. Op beide platformen staat nog een nood diesel. Dit alles kan gesynchroniseerd draaien en voorziet alle gebruikers van voldoende stroom. Als ik het mij goed herinner bestaat de energie voorziening uit een hoogspanningsnet van 3kV en dmv step-down trafo’s word het naar 680, 400 en 230 gebracht. Voor de omliggende satellieten word gebruik gemaakt van step-up trafo’s om de spanning op te krikken naar de 10kV, wat via een umbilical naar de platformen wordt getransporteerd.
Meer informatie over de K14-FA-1C is te vinden op NLOG
Oude Rotten in het vak
De K14 en de K15-FA-1, K15-FB-1, K11-FA-1, K8-FA-1 en de K8-FA-2 zijn de oudste platformen van de NAM en produceren sinds 1977 gas naar de plant in Den Helder.

In den beginnen (HEEEEL vroeger) produceerde de K14-FA-1 het laag calorisch gas van de K14-FB1 nog richting de K15-FB-1, waarna het getransporteerd werd richting Den Helder. Deze leiding is al geruime tijd (ruim 15 jaar denk ik – gerekend vanaf 2020) uit bedrijf en is onder stikstof druk weggezet. Misschien dat deze leiding ooit nog eens gebruikt gaat worden voor het transporteren van stikstof/ waterstof/ aardgas of iets anders.

ONE Cal project
In 2015 is het platform onderhanden genomen om nat gas van eilanden eromheen te ontvangen en te drogen, dit werd het OneCal project genoemd. Hiermee werd ook gelijk de K14 omgebouwd tot hoofd eiland (hub) waarmee in een later stadium onbemande platformen bedient kunnen gaan worden.
Spin in het web
De K14-FA-1C ontvangt gas van de volgende platformen:
- K8-FA-1 (K8-FA-2, K8-FA-3, K7-FA-1, K7-FB-1, K7-FD-1)
- K15-FA-1 (L13-FC-1, L13-FI-1, K15-FG-1, K18-Golf)
- K14-FB-1 (K17-FA-1)
Bekijken op Marinetraffic
Is het mogelijk om een plattegrond hiervan te bemachtigen?
Hoi Jay,
Wat bedoel je met plattegrond?