”Meten is weten 1”

• Dit onderwerp is leeg.
1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Auteur
    Sinussinus
    Bijdrager
    • 8
    • 0
    • ★★
    @sinus

Hopelijk stuurt de nieuwe, ‘slimme’ digitale elektra-energiemeter in onze meterkast ‘eerlijke’ getallen naar onze energie-leverancier. Hierbij gaat het over de afname uít het net, en de terug-levering ín het net vanuit eventuele zonnepanelen. Af en toe lees je wel eens in de krant dat sommige mensen, na het vervangen van de oude mechanische kWh-meter en het plaatsen van zo’n moderne, digitale meter een maandrekening kregen waar ze akelig van werden omdat deze het maandverbruik van voorheen ver te boven ging. Tja, wat was hier aan de hand?! Was de nieuwe meter niet goed geijkt, was de oude meter niet meer zuiver, of had de bewoner van dat huis mogelijk gesjoemeld met de meter, waar in dat geval dan nu definitief een einde was
    gemaakt!?

meters

In sommige gevallen bleek dat de oude meter al een tijdlang een te laag verbruik had aangeven waarover de bewoner dan in de clinch ging met de energieleverancier. Terecht, want dit was immers gebeurd buiten zijn/haar schuld om. Na het ijken van de nieuwe meter, een volgende maandafrekening, en veel gedoe werd dan uiteindelijk wel een bevredigende financiële regeling getroffen maar in dit geval waren het mondige klanten. Mensen die niet het lef of de energie konden opbrengen om te protesteren trokken dus simpel gezegd aan het kortste eind. Dat er soms gerotzooid wordt met water- gas-, of kWh-meters is algemeen bekend en over zo’n oude kWh-meter kan ik nog een verhaaltje vertellen over een heel bijzondere ontdekking tijdens mijn prille monteurs-bestaan. Tijdens werkzaamheden, samen met mijn leermeester, in een dienstwoning van ons bedrijf, waarover ik eerder al eens iets schreef, zag ik op een kWh-meter een handvol hoefijzermagneten liggen die ongetwijfeld tot doel hadden het ronddraaiende aluminium schijfje af te remmen.

magneten

Of het magnetisch veld van de magneten ook werkelijk invloed had op de bewegende schijf durf ik te betwijfelen. Immers; de hoefijzermagneten lag plat op de metalen behuizing van de meter en de polen ervan werden dus deels ‘kortgesloten’, maar nóg belangrijker is dat de metalen behuizing als een kooi van Faraday zal gaan werken en de meter binnenin zal beschermen tegen magnetische velden van buitenaf. Tóch heb ik ooit bij een kWh-meter van een ‘Ja-knikker’ gezien dat het aluminium schijfje behalve vóóruit-, soms ook even terúg-draaide! Dat had te maken met de op- en neer-gaande beweging van de pompstang en het contact-gewicht. Als de elektromotor het contragewicht omhoogbracht, tot nét over het bovenste dode punt, draaide het schijfje vóóruit en bij het omlaaggaan van het contragewicht, en het omhooggaan van de pompstang en de kolom olie, draaide het schijfje heel even terug; waarschijnlijk omdat de aandrijving a.h.w. even werd ‘geholpen’ door het dalende contragewicht. Ánders kan ik het niet verklaren.

Maar, … onlangs las ik dit !!!: https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/hennepkwekers-stelen-stroom-met-magneet~b4faafbb/

Wordt vervolgd: met “Meten is weten 2”.

Kromme Sinus sr.

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.