Eten uit de gouden schelp 2

  • Dit onderwerp is leeg.
1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Auteur
    Berichten
  • #50009
    sinus
    Deelnemer
    • 12
    • 1
    • ★★

    In mijn pensioen-overeenkomst stond een getal vermeld dat ik niet begreep. Ik weet het niet zeker maar ik meen mij te herinneren dat ik er pas later achterkwam dat het te maken had met de geschatte duur van mijn pensioen. Hugh? đŸ€­. Maar, 
 als dat klopt dan is voor mij de koek bijna op! đŸ˜Č. Hoewel, 
 als ik op de laatste pagina van het SHELL- gepensioneerdenblad “VOEK-nieuws” lees hĂłe oud heel veel Shell-mensen hebben mogen worden krijg ik weer hoop!

    Het moet gezegd, dat ik het in het begin wel ietwat ‘onwennig’ vond toen er iedere maand een brief over mijn pensioenuitkering op de deurmat viel en het maandsalaris op onze rekening zag gestort; ‘leeftocht’ voor de komende maand, terwijl ik daarvoor geen steek had uitgevoerd. Noem het maar “baden in weelde”, maar dat went hĂ©Ă©Ă©l snel hoor! (Ha, ha).

    Het woordje ‘leeftocht’ hierboven (voedsel voor onderweg) slaat in feite ook op de lange weg die de voorgangers van de huidige Shell-schelp hebben afgelegd. Maar, 
 waarom een schelp als wereldwijd bekend bedrijfslogo? In drie stappen is het achtereenvolgens; schelp-‘shell’-SHELL: logo(i)sch toch? Echter voor de keus van ‘een’ schelp als bedrijfslogo moeten we ver terug in de tijd.

    shell logos

    Samuel & Co *

    In 1830 werd in Londen, door de gebroeders Marcus en Samuel Samuel, het handelshuis Samuel & Co. opgezet dat handelde in Japanse sierschelpen en aan het einde van de 19de eeuw uitbreidde met oliehandel. Men zocht een passende naam voor het bedrijf, dat hoofdzakelijk schelpen en lampolie vervoerde; dat werd Shell Transport and Trading Company Ltd. (Shell Co.)

    Logo

    Als beeldmerk voor het nieuwe bedrijf koos men logischerwijs een schelp (‘shell’). In 1900 was dat nog een mosselschelp maar 4 jaar later maakte die plaats voor de eerste (zwarte) versie van het beeldmerk van Shell zoals we dat nu kennen, een zogenaamde jakobsschelp met geschulpte rand. De ontwikkeling van het Shell-logo is wel enigszins vergelijkbaar met het sprookje “Het lelijke eendje”, van Hans Christiaan Anderson.

    evolutie shell logo

    De kleuren rood en geel daarvan voeren terug op de geschiedenis van Californië, dat indertijd een Spaanse kolonie was. In 1915 woedde er daar een grote concurrentiestrijd tussen diverse oliemaatschappijen waarbij Shell voor de felle combinatie van de kleuren van de Spaanse vlag koos om zich zo het beste te kunnen onderscheiden.

    spaanse vlagPas in 1948 werden deze kleuren internationaal doorgevoerd. De huidige vlag werd officieel aangenomen op 19 december 1981, maar de kleurencombinatie rood-geel-rood wordt al sinds 1785 op Spaanse vlaggen gebruikt.

    1890-16 juni: oprichting Koninklijke Olie; voortgekomen uit N.V. Koninklijke Nederlandsche Maatschappij tot Exploitatie van Petroleumbronnen in Nederlandsch-Indië (K.N.M.E.P.). Met de steun van de Nederlandse overheid werd er in NederlandsIndië geboord naar olie. Op Sumatra werd olie gevonden en vooral na de vondst van een grote oliebron bij Perlak in 1899 groeide de onderneming.

    1907: Koninklijke Olie en Shell Co. gaan een zeer nauwe samenwerking aan, zonder echt te fuseren. Koninklijke Olie kreeg een belang van 60% in de Koninklijke / Shell Groep. Het Britse Shell kreeg een belang van 40%. De aandelen van de beide moedermaatschappijen werden nog altijd gescheiden verhandeld en het bedrijf had een bedrijfsstructuur met twee hoofdkantoren: een in Den Haag en een in Londen, maar het kantoor in Den Haag werd gezien als belangrijker.

    Eind 2004 kwam de aankondiging de tweedelige structuur over boord te zetten. Op 20 juli 2005 werd op de effectenbeurzen voor het eerst gehandeld in het aandeel Royal Dutch Shell. De Koninklijke/Shell Groep groeide daarmee uit tot een onderneming naar Brits recht: Royal Dutch Shell plc (plc staat voor public limited company, het Britse equivalent van de Nederlandse N.V.). Het hoofdkantoor van het bedrijf is gevestigd in Den Haag.

    shell kantoren

    Predicaat Koninklijk
    Het is bijzonder dat de maatschappij het predicaat Koninklijk kreeg door een brief van koning Willem III, al voor de oprichting bij de notaris. De brief is van 18 april 1890 en de oprichting op 16 juni. De koning verleende de ondersteuning vanwege de ‘zedelijke’ aard van de onderneming. Gebruikelijk is dat er een oorkonde bij wordt verstrekt, maar die bleef achterwege. De oorkonde werd pas verstrekt bij de ‘unificatie’ (hantering van gelijke regels) van de N.V. Koninklijke Nederlandse Petroleum Maatschappij en de Shell Transport and Trading Company Ltd tot de huidige Royal Dutch Shell.

    Zakenman Deterding werd in 1900 directeur van de Koninklijke Olie. Hij nam wereldwijd bedrijven over, ook deels de Nederlandse Aardolie Maatschappij (N.A.M.), dat nog steeds een aparte tak binnen het bedrijf vormt. NAM is een dochterbedrijf van Shell Nederland en Standard Oil Company of New Jersey (Esso; nog later, Exxon).
    (19 september 1947: Eigenaar 50% Shell en 50% Exxon).

    * Bron: o.a.: https://www.wikiwand.com/nl/Royal_Dutch_Shell

    Sinus sr.

    sinus

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.