Booreiland wordt voorbereid voor vertrek naar zee.

Donderdag 10 Mei 2018. Het is Hemelvaartsdag en bewolkt. Het waait matig en in de haven is het erg druk vanwege het vertrek van booreiland Paragon C462 die rond 12.00 uur ”under tow” zal gaan richting havenstad Rotterdam. Het is zo druk op de Nieuwediepkade dat het verkeer regelmatig vastloopt. Zelfs enkele vrachtwagens van Peterson en Van Veen komen vast te zitten. Auto’s moeten voortdurend ruimte maken om de doorgang vrij te houden. De kogel is door de kerk. Het eiland zou vroeg of laat vertrekken. Of zou ‘t toch blijven? Allerlei vraagtekens in de media. Wat moeten ze nou met een booreiland die niet meer ingezet kon worden?

Maar hij vertrok. Ik was er vanaf ‘t begin bij omdat het eiland rond 12.00 uur het ruime sop zou kiezen. En als een boorplatform wordt versleept gelden ook direct allerlei protocollen. Het havenverkeer wordt stilgelegd, er mag geen boot meer in of uit omdat eerst het enorme gevaarte de haven uit moet. Pas op open zee worden de sleepkabels verlengd en wordt ook snelheid gemaakt.

‘t Blijft voor mij, en vele anderen, een imposant gebeuren. Voordat de sleepboten aanhaken moeten allerlei controles worden uitgevoerd, en nog het allerbelangrijkste; de poten moeten na zo’n lange tijd weer volledig worden opgetrokken. En dat gebeurt dus ook. Niet lang daarna drijft het gevaarte langzaam weg van de kade is is het verhaal van de C462 voor Den Helder in z’n geheel voorbij. Nu maar stilzwijgend hopende of de plek van de Paragon ooit wordt ingenomen door een ander rig. Ik gun het Den Helder graag.

Intrekken poot Paragon C-462

Gerelateerde berichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *