Neptune L10-A (CDA)

De L10-A (The Grande Dame) is een begrip in de offshore wereld. Met dit platform (niet in zijn huidige vorm) is de offshore productie op de Noordzee van start gegaan. Al in mei 1975 kwam er gas uit de grond, welke werd gewonnen uit de Slochteren formatie. Dit veld was 3 jaar eerder in 1972 ontdekt. Op het moment van schrijven wordt het platform geopereerd door Neptune Energy Netherland, maar het is neergezet door Placid International Oil. De L10 begon als enkel platform, het vaste booreiland L10-A, welke in 1972 is geplaatst. Het hele gevaarte bestaat inmiddels uit 4 platforms welke zijn verbonden d.m.v. een brug. Het eiland bestaat uit het al eerder genoemde vaste boorplatform, een productie platform (hier vind de droging e.d. plaats), een riser platform (waar de productie stringen omhoog komen) en uit een compressie platform (hier wordt het gas gecomprimeerd tot de vereiste druk). De officiele benaming is dan ook L10-CDA. Op het platform, welke 62.5 kilometer vanaf Den Helder ligt, kunnen in de accomodatie maximaal 64 mensen werken en slapen, dit is aan de grote kant voor Nederlandse begrippen, alleen de K14-FA-1 van de NAM kan er meer huisvesten (bijna 90).

Via de NGT leiding produceert de L10-A het gas richting Uithuizen, waar het verder behandelt en verwerkt wordt tot gas net kwaliteit.

Flow schema L10-A

Voor een volledige flow schema van de L10 en diverse andere platformen kun je onderstaande PDF bestand raadplegen (heel veel informatie)

l10-a flow schema

Het gasvoorkomen van de L10-A

De zanden van het Rotliegend vormen het reservoir van de L10 gasvelden. De zanden bevinden zich op een diepte van ongeveer 4000 m en hebben een gemiddelde porositeit van 12 tot 14%. De zouten van de Zechstein vormen de afsluitende laag. De Rotliegend zanden liggen direct op de Carboon sedimenten. Het in het Rotliegend aanwezige gas is gegenereerd uit de koollagen aanwezig in de Carboon sedimenten.

L10/11 locatiekaart gasvelden
L10/11 Locatiekaart Gasvelden

Slechte naam

De L10-A heeft bij veel mensen een negatieve naam omdat er kennelijk in het verleden geen fijne sfeer hing. Deze bijnaam is L10-Alcatraz, vernoemd naar het gelijknamige eiland (met daarop de bekendste gevangenis) in een baai bij San Francisco.

De L10-A ontvangt van de volgende onbemande platformen gas:

  • K12-C/CC
  • K12-D
  • K12-G
  • K12-K
  • L10-B
  • L10-E
  • L10-F
  • L10-L
  • L10-M

Enkele van de onderstaande platformen zijn inmiddels verwijderd (weinig tot geen rendabele productie):

Meer informatie over de L10-A is te vinden op NLOG

Onderstaande eerste foto’s zijn uit de begin jaren tachtig en geven een goed beeld van hoe het er toe aan toe ging in die jaren. Ook de foto’s waarbij de platformen omringt zijn door ijs zijn heel mooi. Het aanboord brengen en het er af halen van mensen d.m.v. een basket wordt nagenoeg niet meer gedaan. De laatste keer dat ik het heb meegemaakt was, volgens mij, ten tijde van de Ijslandse vulkaanuitbarsting in 2012, Door de as konden er een week geen helikopters vliegen en was er na zeven dagen een optie om per boot (dus van het platform naar de boot middels een basket) een crew change uit te voeren. Gelukkig was het niet nodig, want met een basket overgezet worden is, wat mij betreft, geen pretje. 


L10-A en Placid Oil

Van 1975 tot eind 1994 is Placid Oil werkzaam op de Noordzee en winnen zij gas via oa de L10-A. Op onderstaande video opnames uit 1989 is te zien hoe de bemanning een KLM helikopter afhandelt en hoe het er aan toe ging op de L10-A in de jaren ’80. In 1994 word Placid Oil voor 250 miljoen Dollar overgenomen door het toen vele male grotere Occidental Petroleum. Na deze overname heeft de L10-A nog voor 2 jaar TransCanada International Netherlands als eigenaar, waarna in 2001 tot 2016 GDF Suez het stokje overneemt. De huidige operator is Engie

 


Penrod 36 & Placid’s L10A

Onderstaande foto’s zijn ter beschikking gesteld door de vriendelijke Riemer Haagsma.
Op de foto’s zijn de mannen te zien op de L10A toen hier boor wzh bezig waren met de Penrod 36. Ook zien we een foto van hoe de mannen sliepen in die tijd en als we dit wegzetten tegen nu, dan hebben we denk ik voor Nederlandse begrippen een grote sprong gemaakt.


Te zien op Marinetraffic


5 1 stem
Artikelbeoordeling
Liked it? Take a second to support Alex van den Steen on Patreon!
Become a patron at Patreon!
Abonneer
Laat het weten als er
guest

:bye:
 
:bye:
:good:
 
:good:
:negative:
 
:negative:
:scratch:
 
:scratch:
:wacko:
 
:wacko:
:yahoo:
 
:yahoo:
B-)
 
B-)
:heart:
 
:heart:
:rose:
 
:rose:
:-)
 
:-)
:whistle:
 
:whistle:
:yes:
 
:yes:
:cry:
 
:cry:
:mail:
 
:mail:
:-(
 
:-(
:unsure:
 
:unsure:
;-)
 
;-)
 
17 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
arie warmer

dit was gefilmd toen het nog placid was.hier ben ik bezig in de pefab. Youtube

Hoi Arie, Dat zijn echt vette opnames. Vind je het goed als ik die plaats op de site?

Ton van den Ham

Daar stage gelopen tijdens MTS opleiding. Geweldige ervaring

Hoi Ton,
Is het lang geleden dat u stage heeft gelopen op de L10?

Ton van den Ham

Beste Alex, Dat is denk ik 1980 of 1981 geweest.Zal eens gaan graven naar wat foto’s.

Willo Zijp

Hallo Ton,
Leuk om een reactie van jou te lezen. Jij hebt daar in de zomer stage gelopen en en ik daarna in de winter. Mooi om meegemaakt te hebben, maar de sfeer vond ik daar niet leuk toen

Henk Spijkerman

N.a.v. een boorplatform dat ik sinds gisteren (19-07-2021) voor IJmuiden zie staan, was ik wat aan het struinen naar de AIS op Vesselfinder. Zo kwam ik de L11B tegen. Maar de L10A vond ik niet (geen AIS). Dan maar even googlen
Ik heb daar in 1980 nl. een tijdje gewerkt als electrician trainee. Tot mijn verbazing kwam ik op de site van werkemindeoffschore.nl veel van mijn foto’s tegen.
Ik herinner me ook nog een aantal namen.
De man op de basket aan dek vd L10A is Kees Biersteker. De 3 man op de basket zijn vlnr Pieter Kleinstra/Kleinsma? (elec), Rob van der Does (mech) in ikzelf.
De man op de boot is Bert de Vries (elec).
Later ben ik veiligheidskundige geworden en kijk ik toch wel met verbazing op de veiligheidsomstandigheden in die tijd terug.

Hoi Henk,
Bedankt voor uw bericht en toevoeging aan het artikel (w.b.t. de namen).
De foto’s heb ik verzameld toen ik nog bij GDF Suez werkte (2010 ~ 2013 op de G17A) vanaf het intranet. Ik kreeg toentertijd te horen dat de maker niet bekend was en ik deze mocht kopieeren en hebben :)
Werkte u toen (in de jaren 80) voor Placid, en heeft u nog meer foto’s uit die tijd?

Henk Spijkerman

Hallo Alex,
Ik denk ik nog wel meer foto’s heb.
Volgens mij ook nog met de Penrod 64.
Ik zal ze binnenkort opzoeken en inscannen.

Groeten,
Henk

Graag!
Alvast bedankt.

cees vos

Voor de liefhebber heb ik er nog uit ’76 met de boorinstallatie er nog op (L10-A)
Werkte die tijd voor Penrod Drilling Co. en de 36 was ‘mijn’ platform.

Laatst bewerkt op 2 jaren geleden door cees vos

Wow Cees,
Bedankt voor uw input en mooie foto’s!
Indien u er nog meer heeft zou ik deze graag ontvangen.
Gr,
Alex

cees vos

vanaf de 36 naar het compressor station gekeken

prodplatform3.JPG
cees vos

Alsnog de 36 op L10-A

Penrod36 - kopie.jpg
cees vos

en de derrick

p36rig.JPG
Olaf

Wat leuk. Ik heb in mijn MTS tijd drie maanden stage gelopen op L10. Geweldige ervaring! Ik heb, denk ik, ook nog wel foto’s uit die tijd. 1984? In mijn laatste weken kwam Penrod bij een van de satellieten boren. Volgens mij waren er toen 5, t/m de Foxtrot .
Gr. Olaf van der Wacht

Hey Olaf,
Wat zal dat inderdaad tof zijn geweest in die tijd! Mocht je nog beeldmateriaal vinden hou ik mij bij deze aanbevolen. Het zal de site zeker een stuk mooier maken :)