NAM L13-FD-1

De L13-FD-1 is een onbemand gasproductieplatform van de NAM. Het platform is in januari 1990 (net als zijn broertje de L13-FE-1) begonnen met produceren uit de Upper Slochteren formatie. De satelliet produceerde afhankelijk uit twee gas putten, waarvan bij de eerste de eerste boring mislukt was, maar door middel van een sidetrack toch is gaan produceren. De tweede put is inmiddels ingesloten ivm de lage gas toevoer. Beide putten produceerde uit een diepte van rond de 3300 tot 3900 meter. Het geproduceerde gas gaat via een 3.7 kilometer lange zeeleiding richting de L13-FC-1.

Het gasvoorkomen

Het gasvoorkomen in het L13-FD veld bestaat uit een noordwest-zuidoost gerichte, naar het zuid westen hellende structuur met de top op een diepte van ongeveer 3350mTVDss die aan drie zijden omgeven wordt door breuken. De zuidwestelijke zijde van de structuur wordt niet begrensd door een breuk. De hellende structuur wordt versneden door een aantal grotere en kleinere breuken met een orientatie die voornamelijk ZW-NO gericht is. Het voorkomen is middels boring L13-FD-101 in 1985 aangetoond en vanaf 1985 in productie.
Het reservoir is opgebouwd uit Rotliegend gesteente van Laat Perm ouderdom en bestaat voor het merendeel uit zandige rivier afzettingen neergelegd onder hete droge woestijn condities, afgewisseld met schalies die werden afgezet in sabkha’s en woestijnmeren en met dunne duinzand afzettingen. Het belangrijkste productieve element van het reservoir in L13-FD wordt gevormd door dunne lagen duinafzettingen die voorkomen in het onderste gedeelte van de Boven Slochteren Formatie. Als brongesteente voor dit gas hebben de kolenafzettingen uit het Carboon
tijdvak gediend. De afsluitende laag bestaat uit kalk, anhydriet en zout afzettingen van Laat Perm ouderdom.

Op de onderstaande laatste foto is de L13-FD-1 te zien nadat deze onderhanden is genomen door het decomplexing team, de kraan is eraf evenals het helidek. Dit allemaal met het oog op kosten besparing (onderhoud/certificeringen ed). Het platform kan nu niet meer benaderd worden m.b.v. een helikopter, maar alleen nog maar m.b.v. onderhoudsboten zoals de Kroonborg of de Kasteelborg.

Vind hier meer informatie over de L13-FD-1

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

:bye:
 
:bye:
:good:
 
:good:
:negative:
 
:negative:
:scratch:
 
:scratch:
:wacko:
 
:wacko:
:yahoo:
 
:yahoo:
B-)
 
B-)
:heart:
 
:heart:
:rose:
 
:rose:
:-)
 
:-)
:whistle:
 
:whistle:
:yes:
 
:yes:
:cry:
 
:cry:
:mail:
 
:mail:
:-(
 
:-(
:unsure:
 
:unsure:
;-)
 
;-)