NAM K17-FA-1

De K17-FA-1 is een monopile satelliet van de NAM. Het in 2006 met productie gestarte platform heeft geen helidek waardoor het alleen te bereiken is via een Ampelman systeem. Het Ampelmann systeem is een loopbrug welke op een schip gemonteerd kan worden. De loopbrug word uitgeschoven vanaf het schip en vastgekoppeld aan het platform, waarna er personen 1 voor 1 kunnen overlopen. Schepen die zo’n Ampelmann systeem hebben zijn  de Smit Kamara en de Kroonborg. Het platform is als een van de eerste platformen in de Noordzee een eigen stroom voorziening. De spanning die nodig is voor het draaiende houden van het platform word opgeslagen in vele accu’s en opgewekt door zonnepanelen. Indien er te weinig zon is om het systeem draaiende te houden kan dit verholpen worden door een dieselgenerator welke de batterijen oplaad.

Het gas uit K17-FA wordt geproduceerd uit putten geboord vanaf de monotower K17-FA-1 en wordt nat per pijpleiding naar het K14-FB-1 platform getransporteerd. Vanaf dit platform zijn de putten in het K14-FB veld geboord. Het K17-FA en het K14-FB gas worden gezamenlijk naar K14-FA-1P getransporteerd via de leiding van K14-FB-1 naar K14-FA-1P. Het K14-FA gas wordt gewonnen door middel van putten geboord vanaf het platform K14-FA-1P naar de K14-FA en K15-FH voorkomens en samengevoegd met het gas van K14-FB en K17-FA. Het natte gas wordt gedroogd doormiddel van op het platform aanwezige behandelingsfaciliteiten. De natte bestanddelen worden gescheiden in condensaat en water. Na compressie wordt het condensaat weer geïnjecteerd in de gasstroom en met deze stroom naar het behandelingsstation in Den Helder vervoerd. Het gas is van hoog calorische kwaliteit. In 2014 is een modificatie op K14-FA-1P uitgevoerd waardoor het gas voordat het behandeld wordt, eerst door de compressor op K14-FA-1C wordt geleid. De behandeling vindt daarna op hoge druk plaats.

Het K14-FB-1 en K17-FA platform produceerden initieel via K14-FA-1 naar het LoCal systeem (K15-FB-1), maar worden sinds 2009 via het HiCal (K14-FA-1) systeem geproduceerd vanwege een lagere bereikbare zuigdruk en omdat het relatief hoog calorisch gas betreft in vergelijking met de voorkomens in het LoCal systeem.

Het gasvoorkomen van K17-FA

Het gasvoorkomen K17-FA bestaat uit een aantal naar het zuidwesten hellende horst structuren op 2700 tot 3200mTVDss. Het reservoir is opgebouwd uit Rotliegend gesteente van Laat Perm ouderdom en bestaat grotendeels uit zandige rivier- en duinafzettingen afgezet in een droog woestijnklimaat, afgewisseld met kleien die werden afgezet in sabkha’s. Als brongesteente voor het gas hebben de kolenafzettingen uit het Carboon tijdperk gediend. De afsluitende laag wordt gevormd door Laat Perm Zechstein, die bestaat uit kalk-, anhydriet- en zoutafzettingen. De doorlaatbaarheid van het reservoir is sterk gereduceerd door het overvloedig aanwezige kleimineraal illiet ten gevolge van een ongunstige begravingsgeschiedenis.

Locatie

Easting: 402076.96
Northing: 5880476.96
Longitude: 3°34’14.583″
Latitude: 53°03’46.475″

Meer informatie over de K17-FA-1 is te vinden op NLOG

0 0 stemmen
Artikelbeoordeling
Liked it? Take a second to support Alex van den Steen on Patreon!
Become a patron at Patreon!
Abonneer
Laat het weten als er
guest

:bye:
 
:bye:
:good:
 
:good:
:negative:
 
:negative:
:scratch:
 
:scratch:
:wacko:
 
:wacko:
:yahoo:
 
:yahoo:
B-)
 
B-)
:heart:
 
:heart:
:rose:
 
:rose:
:-)
 
:-)
:whistle:
 
:whistle:
:yes:
 
:yes:
:cry:
 
:cry:
:mail:
 
:mail:
:-(
 
:-(
:unsure:
 
:unsure:
;-)
 
;-)
 
5 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
herman den hartog

het was een mooie tijd en herinneringen, mijn 1ste off-shore ervaring als pijplasser tijdens de Hook-up in de begin jaren 80, voor de Groot Zwijndrecht en D&S K7-K8-K14-K15 NAM locaties

Toen het gas nog door de pijpen gierde :)
Bedankt voor uw bericht.

Rico

Persoonlijk de hele bouw meegemaakt aan land. 2 monopilers voor de shell. Op foto de Cutter voor de Engelse wateren. De K17 is als eerste verplaatst en de Cutter volgde. Beide naar zee gebracht op de Seafox 4

Cutter K17FA.JPG
Rico

K17 en Cutter aan boord Seafox 4

Cutter K17 op seafox 4.JPG

Bedankt Rico voor de mooie foto’s!
Die foto van de Seafox, is dat in Nederland?