Pruimenjenever

  • Dit onderwerp is leeg.
1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Auteur
    Berichten
  • #49285
    sinus
    Deelnemer
    • 12
    • 1
    • ★★

    Mijn vrouw en ik zaten op een mooie zonnige voorjaarsdag, bij een NAM-collega thuis in Emmen, op het terras in de achtertuin een kopje koffie te drinken en genoten volop van de weldadige rust rondom. Maar plotseling was het gedaan met die rust want de takken van een boom, net achter de schutting met de buren, begonnen hevig heen en weer te zwiepen en tussen de groene bladeren door werd een lange harde bezem zichtbaar die met wilde halen ruw op en neer werd bewogen.

    pruimenboom bloei

    Onze gastvrouw stond meteen op en liep naar de schutting. Op haar tenen staand kon ze net in de tuin ernaast kijken om te kunnen zien wat daar gebeurde en schreeuwde: ,,…Heej Gait Jan!, wat is hier in vredesnaam aan de hand man…?!” Zij stond bekend als een dame die haar mondje wel aardig kon roeren, dit niet altijd met instemming van haar man, en ze zou dit varkentje wel even wassen, zo leek het ons. Het schudden van de boom hield op en Gait Jan antwoordde: ,,…Wel buurvrouw, ik heb proemn neudeg um zulf proemnjenever te maakn…”.

    Stoken en ’stoken’
    Buurvrouw: ,,… Ja, ja, ik begrijp het; pruimen, voor het stoken van je eigen pruimenjenever, maar er zitten nu toch nog geen pruimen aan deze boom?…”. Gait Jan: ,,…Nee, dat klopt, maar as die rotbi-jn (bijen) niet komn dan zal’t dit joar ok wel niet gebeurn en doorum muk zúlf maar an de gang goan…”.

    pruimenjenever stoken

    Buurvrouw: ,,…Wat bedoel je, met aan de gang gaan, en wat heeft die bezem daar mee te maken?…”. Gait Jan: ,,…Now, dat zak oe verteln; ik bin die boom ant bevruchtn!…”. ,,…Met de bezzem breng ik ‘t stoefmeel noar alle bloemn, net as de bi-jn dat doen en dan komn dr dit joar zeker wel proemn an disse boom…”. Buurvrouw: ,,…Nou, nou, het is me wat zeg, maar ga je altijd zo tekeer met dat bevruchten? wat vind je vrou…”. Ze maakte haar zin niet af want ze besefte dat de conversatie nu een totaal verkeerde richting dreigde uit te gaan. Ze draaide haar hoofd een beetje schuin in onze richting met de kin omlaag en de boventanden op haar onderlip, die bijna in haar mond verdween. Met haar ogen naar boven gedraaid probeerde ze snel iets te verzinnen voordat Gait Jan haar van repliek zou dienen want die was nogal ‘los in de mond’ en mocht graag iemand ‘stoken’. Haar man zag het allemaal met argusogen, en gefronste wenkbrauwen aan, en wachtte rustig af (hij was wel wat gewend van zijn vrouw!). Buurvrouw: ,,…Nou Gait Jan ik wens je verder veel succes met je gesex in de boom en met je stokerij in de pruimentijd; ík ga weer aan de koffie!…’’. Ze haastte zich naar het terras terug en plofte in haar stoel neer;”… Pff! wat een gedoe hé…?”

    Haar man reageerde stoïcijns: ,,…Je hebt eigenlijk een flink pak ransel verdiend; met zo’n zelfde, harde bezem!…“.

    Sinus sr.

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.